Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36351

Title: Las universidades en el horizonte tecnológico del siglo XXI
Authors: Rojas, Gustavo
Issue Date: 21-May-2007
Publisher: Versión. Estudios de Comunicación y Política
Series/Report no.: Versión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 12 (2007): No. 12: Los escenarios de las nuevas tecnologías; 211-240
Abstract: In this paper the main lines of the academic development in universities in the technological context generated by the new information and communication technologies are presented. The meaning of the transformation of the universities is examined by looking at the main features of university organization and the emergence of the webs and the new topologies of the educational system. One feature which is highlighted is the asymmetric access to the webs. The author proposes the reinforcement of the educative action of universities through the action of its “epistemic” communities. He also examines some prospective lines in relation to the link between the universities and the emergence of national systems of innovation, with some specific reflections on the learning process in institutions, changes in teaching conditions and the tendencies in the evolution of postgraduate programs. He concludes with an evaluation of the pedagogic experimentation in the academic development of the institutions as a strategy used in order to change the deep estructures of the universities.
El artículo presenta las principales líneas en el desarrollo académico de las universidades en el horizonte tecnológico generado por las nuevas tecnologías de información y comunicación. Examina el sentido de la transformación de las universidades a través de los rasgos característicos de la organización universitaria con la emergencia de las redes y las nuevas topologías de los sistemas educativos. Destaca el problema de la desigualdad y el acceso a las redes. Propone el fortalecimiento de la acción educadora de la universidad mediante la acción de sus comunidades epistémicas. Examina algunas líneas prospectivas en torno al vínculo entre las universidades y los emergentes sistemas nacionales de innovación, con consideraciones específicas sobre el aprendizaje de las instituciones, el cambio en las condiciones de enseñanza y las tendencias en la evolución del posgrado. Concluye valorando la experimentación pedagógica en el desarrollo académico de las instituciones, como estrategia para el cambio en las estructuras profundas de la universidad.
Description: 
URI: https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/185
ISSN: 0188-8242
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36351
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons