Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36349
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36349
Title: | Tecnología, cognición y aprendizaje |
Authors: | Herrera Lima, Susana Fuentes Navarro, Raúl |
Issue Date: | 21-May-2007 |
Publisher: | Versión. Estudios de Comunicación y Política |
Series/Report no.: | Versión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 12 (2007): No. 12: Los escenarios de las nuevas tecnologías; 155-177 |
Abstract: | En este trabajo se presenta parte de la fundamentación de una investigación en proceso; el autor se acerca a la discusión de algunos aspectos del uso de tecnologías computacionales en los procesos de adquisición del conocimiento en la escuela, específicamente de los sistemas de simulación, desde una pedagogía crítica y una perspectiva sociocultural. Se subraya la necesaria articulación entre la utilización de los recursos computacionales en el proceso educativo, las estrategias pedagógicas y los contextos socioculturales y se concluye que la participación en la construcción de realidades a través de la simulación computarizada, podría ser la metáfora para la construcción participativa de realidades más acordes con los fines democráticos e igualitarios que la educación debería promover. This paper presents part of the conceptual foundations of an ongoing research project. The author discusses some of the issues concerning the use of computer technologies in relation to knowledge acquisition processes in schools, specifically that of simulation systems, from a sociocultural perspective and with a critical pedagogy framework. He emphasizes the need for articulation of the use of computer resources in the education process with pedagogical strategies and socio cultural contexts, and concludes with the idea that participation in the construction of realities through computer simulations could serve as a metaphor for the participative construction of realities best suited for the democratic and equalitarian ends of education. |
Description: | |
URI: | https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/183 |
ISSN: | 0188-8242 |
Other Identifiers: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36349 |
Appears in Collections: | Artículos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License