Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36347

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPapalini, Vanina A.
dc.creatorPapalini, Vanina A.-
dc.date2007-05-21-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:15:49Z-
dc.date.available2022-10-05T00:15:49Z-
dc.date.issued2007-05-21
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36347
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/181
dc.description
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to analyze some of the cultural changes introduced by the new technologies of information and communication by examining a specific case named manga, which is defined as a series of interrelated objects that follow a common narrative pattern. At the discourse level, we investigate the new configuration of social meanings, in which technology appears as a point of anchorage. In terms of social practices, we enquire how the transformations in leisure time form part of the same logic involved in changes in ordinary life. The case analysed allows us to observe the emergence of a new sensorium, new social relations and a new horizon of meaning where new technologies play a central role. Moreover, the analysis shows how imaginaries appear in society; their existence is materialized in objects and the social processes they inform.en-US
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es abordar algunas implicaciones culturales de las nuevas tecnologías de información y comunicación mediante un caso específico, constituido por una serie de objetos articulados entre sí bajo una diégesis narrativa común que denominamos genéricamente manga. A nivel discursivo, se indaga en la reconfiguración de las significaciones sociales circulantes, en donde la tecnología constituye un punto de anclaje. A nivel de prácticas sociales, se observa cómo las transformaciones del tiempo libre son parte de la misma lógica que actúa en la vida cotidiana. El caso analizado deja al descubierto la emergencia de un nuevo sensorium, una nueva socialidad y un horizonte de sentido en donde las nuevas tecnologías ocupan un lugar central, y evidenciar así el modo en que los imaginarios se presentifican en una sociedad, su existencia se hace visible en la encarnación en objetos y en procesos sociales que informan.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/181/180-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 12 (2007): No. 12: Los escenarios de las nuevas tecnologías; 103-124es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 12 (2007): No. 12: Los escenarios de las nuevas tecnologías; 103-124es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleSignificación de la tecnología en los mangaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons