Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36310

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAponte, Rosa María
dc.creatorAponte, Rosa María-
dc.date2007-05-23-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:15:01Z-
dc.date.available2022-10-05T00:15:01Z-
dc.date.issued2007-05-23
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36310
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/145
dc.description
dc.description.abstractIn this essay the communicative devices of the nightly news programs Hechos and El Noticiero are analyzed. In the analysis the rhetoric of their discursive processes in the representation of “reality”, as a response to market demands, rather than a need for information is pointed out. By means of excessive forms inherited from other types of programs, in each news broadcast there is a predominance of the image rather than the words. Paradoxically, the simulation of conversation and the “new” strategies of contact with the t.v. audience convert the news programs into novelistic accounts of reality. In this paper some examples of how these adopted forms in contemporary news programs are used in order to hold the attention of the t. v. viewer are presented, amongst them the effect of the fictionalization of reality.en-US
dc.description.abstractEn este trabajo se analizan los dispositivos comunicativos de los noticiarios nocturnos Hechos y El Noticiero. Se destaca, sobre todo, la retórica de sus procesos discursivos en sus escenificaciones de lo “real”, como una respuesta a las exigencias de la lógica del mercado, más que a una necesidad informativa. Mediante formas excesivas heredadas de otros programas, en cada noticia se explota el predominio de la imagen sobre la palabra. Paradójicamente, la simulación de una conversación y las “novedosas” estrategias de las relaciones de contacto con el televidente, hacen de los informativos por televisión una paginación novelesca de la actualidad. En este trabajo se encuentran algunos ejemplos sobre las formas adoptadas en los noticiarios actuales para demandar la atención del televidente, entre ellas, el efecto de ficcionalización de la realidad.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/145/145-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 10 (2000): No. 10: Comunicación y política; 127-148es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 10 (2000): No. 10: Comunicación y política; 127-148es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleLa oferta noticiosaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons