Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36298

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPardo Salgado, Carmen
dc.creatorPardo Salgado, Carmen-
dc.date2007-05-23-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:15:00Z-
dc.date.available2022-10-05T00:15:00Z-
dc.date.issued2007-05-23
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36298
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/133
dc.description
dc.description.abstractIn this article the author maintains that, as of 1945, dodecaphonic music introduced the dimension of space into musical composition and with it gave priority to space over the dimension of time that had predominated in tonal music. The changes in musical organization have consequences for the listener, given that each type of music requires its own type of listening, that is, the creation of the sensibility which corresponds to it". Traditionally listening has been conceived as a process of internalization through which the ear receives the sound and the mind organizes it musically in accordance with certain mental frames so as to be ordered and fixed by the memory. According to the author, spatial music challenges this type of interiorized listening and "invites [the listener] to experience with a new ear". This new mode of in-space musical organization, present in integral serialism, random music and computer assisted composition, requires a mutation of the auditive and perceptive capacity; for this reason it is necessary to invent a still unimagined type of auditory memoryen-US
dc.description.abstractEn este artículo la autora sostiene que a partir de 1945 la música dodecafónica introduce la dimensión espacial en la composición musical y con ello se le otorga prioridad al espacio por encima de la dimensión temporal que predodynamics mina en la música tonal. Los cambios en la organización musical tienen consecuencias para la escucha, ya que cada tipo de música es "solidaria de un tipo de escucha, es decir, de una creación de la sensibilidad que le corresponde". Tradicionalmente la escucha ha sido concebida como un proceso de interiorización mediante el cual el oído recibe el sonido y la mente lo organiza musicalmente de acuerdo con ciertos marcos mentales para ser fijado y ordenado por la memoria. De acuerdo con la autora la música en el espacio, impugna este tipo de escucha interiorizada e "invita a sentir con un oído nuevo". Este nuevo modo de organización musical en el espacio, presente en el serialismo integral, la música aleatoria, la composición asistida por computadora, requiere de una mutación de la capacidad auditiva y perceptiva, por ello es necesario inventar una memoria auditiva aún impensada.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/133/133-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 9 (1999): No. 9: Comunicación e interacción; 113-124es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 9 (1999): No. 9: Comunicación e interacción; 113-124es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleLaberintos sensibleses_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons