Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36279

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGrüner, Eduardo
dc.creatorGrüner, Eduardo-
dc.date2007-05-25-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:14:57Z-
dc.date.available2022-10-05T00:14:57Z-
dc.date.issued2007-05-25
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36279
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/114
dc.description
dc.description.abstractThis paper highlights the political importance of the cinema as part of the culture industry images. In developing his argument, the author takes up critical perspectives of the cultural industries as ser against psychoanalysis. These theories rounce cinema's ideological function in the construction of a utopia of total communicability, of absolute transparency of the world as it is represented in cinema images, and in the constitution of subjects according to the dictates of the prevailing power. Nevertheless, in the author's opinion, "at its best and most autonomous", and thanks to its capacity to duplicate reality and subjects in the form of an image, the cinema makes it possible for the spectator to establish a critical distance, and to question the world by means of cinematographically images, which vener fail to live up to the cinemas own presumption of representing everything.en-US
dc.description.abstractEn este texto se destaca la importancia política que tiene el cine como parte de la industria cultural de las imágenes. Para desarrollar argumentación el autor retoma, por un lado, las perspectivas críticas de las industrias culturales y el psicoanálisis. Estas teorías denunciaron la función ideológica del cine en la construcción de la utopía de la comunicabilidad total, de la transparencia absoluta del mundo representado por las imágenes, y en la constitución de sujetos, acordes a las necesidades del poder. Sin embargo, desde la perspectiva del autor, el cine "en sus mejores y más autónoma formas" y gracias a su capacidad de duplicación de lo real y del sujeto en la imagen, permite que el espectador establezca una distancia crítica e interrogue al mundo mediante las imágenes cinematográficas que nunca acaban de coincidir con su propia pretensión de representarlo todo.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/114/114-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 8 (2007): No. 8: El cine y la memoria; 47-59es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 8 (2007): No. 8: El cine y la memoria; 47-59es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleCine, memoria e imagenes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons