Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36077

Title: El discurso publicitario sobre salud
Authors: Molina Carmona, Edith
Issue Date: 5-Nov-2009
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Series/Report no.: Veredas: Journal of Sociological Thought; No Número esp (2009): No. Número esp, Pensar lo social: desde el Doctorado en Ciencias Sociales II; 23-36
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. Número esp (2009): No. Número esp, Pensar lo social: desde el Doctorado en Ciencias Sociales II; 23-36
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No Número esp (2009): No. Número esp, Pensar lo social: desde el Doctorado en Ciencias Sociales II; 23-36
Abstract: The health advertising discourse: setting up a corpus. Health ind ustry is a field in which the discourse of advertising makes sense in the historical and social framework of economic, political, cultural and social characteristics of capitalism development and modernization of society and mass communication. The paper presents the progress in the selection process of the corpus for a doctoral dissertation about the configuration of health systems knowledge in the discourse of printed advertising between 1928 and 1949. The political, medical, advertise and media aspects that lead the choice of dates for the analysis will be explained, as well as media and ad choice. It also gives a brief description about 1329 posted ads corpus published in Medicina journal, Revista Mexicana and Excelsior newspaper.
La industria de la salud es un campo en el que el discurso publicitario toma sentido histórico y social por el esquema de relaciones económicas, políticas, culturales y sociales propias del desarrollo del capitalismo y la modernización de la sociedad y la comunicación de masas. En este trabajo se presentan los avances en el proceso de selección del corpus que hasta el momento se han determinado para el trabajo de tesis doctoral referido a la configuración de regimenes de saber sobre salud en el discurso publicitario impreso entre 1928 y 1949. Se explican los aspectos políticos, médicos, publicitarios y mediáticos que llevan a la elección de los años por analizar, así como a los medios y anuncios elegidos. También se hace una breve descripción de ese corpus que hasta el momento contabiliza 1 329 anuncios, publicados en la publicación periódica Medicina, Revista Mexicana y en el peri6dico Excelsior.
Description: 
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/555
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36077
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons