Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36027

Title: Utopías carnavalescas. Políticas de lo imposible
Authors: Bartra, Armando
González, Mauricio
Hernández, Gabriel
Issue Date: 27-Nov-2013
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Series/Report no.: Veredas: Journal de la pensée sociologique; No Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 31-59
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 31-59
Veredas: Journal of Sociological Thought; No Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 31-59
Abstract: Carnival is a ritual shot through with profanations that, beyond the calendars and ritual spaces, the games, masks, dances and anti-establishment disguises, it makes use of the grotesque aesthetic as a means of invoking subversion at any time and place. If utopia is the impossible insofar as it is the horizon-yet-to-come, the carnivalesque irruption is what allows us to find its anchor, that festivity where the radically other, the ineffable, finds its port, ephemeral arcadia where antagonism and concrete negativity appear as the condition and rehearsal of what has never been. Popular and rebellious, the carnivalesque grotesque expands the spaces of freedom. This paper is a tour of the indigenous carnivals of different regions, but also drinks in the carnivalesque expressions present in the popular anti-establishment mobilizations, seeking to reveal the microphysics of carnivalesque irreverence as an emancipatory tool at the hand of all rebels who make the impossible their vocation and reason for being.
El carnaval es un ritual cruzado por profanaciones. Y, más allá de los calendarios y los espacios rituales, los juegos, máscaras, bailes y disfraces contestatarios hacen valer en todo momento y lugar la estética de lo grotesco para convocar a la subversión. Si la utopía es lo imposible en tanto que horizonte porvenir, lo que permite constatar su anclaje es la irrupción carnavalesca, fiesta donde lo radicalmente otro, lo inefable hace puerto, arcadia efímera en que el antagonismo y la negatividad concreta aparecen como condición y ensayo de lo inédito. Popular y rebelde, la grotescidad carnavalesca amplía los espacios de la libertad. El artículo es un recorrido por carnavales indígenas de diferentes regiones, pero también abreva en las expresiones carnavalescas presentes en las movilizaciones populares contestatarias, buscando hacer patente la microfísica de la irreverencia carnavalesca como útil emancipatorio a la mano de todos los rebeldes que hacen oficio y razón de lo imposible.
Description: 
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/505
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36027
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons