Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35858

Title: Campesinado, territorios en disputa y nuevas estrategias de comercialización de la producción campesina en Argentina
Authors: García Guerrero, Luciana
Wahren, Juan
Issue Date: 11-Jun-2014
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Series/Report no.: Veredas: Journal of Sociological Thought; No 28 (2014): No. 28, El desarrollo rural en América Latina y el Caribe; 297-342
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. 28 (2014): No. 28, El desarrollo rural en América Latina y el Caribe; 297-342
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No 28 (2014): No. 28, El desarrollo rural en América Latina y el Caribe; 297-342
Abstract: In Argentina, along with the changes and transformations that have swept across the agricultural world in recent decades, novel class actions have formed and coordinated control strategies by rural and indigenous communities and organizations in different parts of the country. In this paper we address different strategies of resistance and alternative proposals undertaken by campesino organizations and campesinos today. We start from the idea that forms of campesino production and “other markets” built on marketing alternatives cannot be designed separately from the processes of resistance in defense of a campesino way of life, the struggle for land and food sovereignty.
En Argentina, junto con los cambios y transformaciones que atravesó el mundo agrario en las últimas décadas, se han conformado novedosas acciones colectivas y coordinado estrategias de lucha por parte de comunidades y organizaciones campesinas e indígenas en diferentes puntos del país. En este trabajo abordamos diferentes estrategias de resistencia y propuestas alternativas llevadas a cabo por organizaciones campesinas y de agricultores familiares en la actualidad. Partimos de la idea de que las formas de producción campesinas y los “otros mercados” construidos en alternativas de comercialización no pueden ser pensados separadamente de los procesos de resistencia por la defensa de un modo de vida campesino, la lucha por la tierra y la soberanía alimentaria.
Description: 
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/336
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35858
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons