Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35778

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMera, Felipe
dc.creatorMera, Felipe-
dc.date2011-09-14-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:12:39Z-
dc.date.available2022-10-05T00:12:39Z-
dc.date.issued2011-09-14
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35778
dc.identifier.issn1665-1537
dc.identifier.urihttps://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/256
dc.description
dc.description.abstractDuring the fifties the growing economy and industrialization of the country marked a social and cultural change in Mexican society, especially with the onset of economic models of development as the stabilizer. Proceeds of this came in the fifty Mexican cinema of different issues, more inclined to attract the middle class public, to tell stories that were developed in urban areas and to have the participation of very sensual women. Those women, rather than field, suburb or neighborhood, should suggest a sophisticated sensuality, overflowing, in urban air and modern dyes. The actress Silvia Pinal was erected at that time as a major movie stars, representative of this gradual change and a new exercise in sensuality on movie screen, less demonized, much more modern and according to Mexico’s changing economy of those years.en-US
dc.description.abstractDurante la década de 1950 la creciente economía e industrialización del país marcaron un cambio social y cultural en la sociedad mexicana, sobre todo con el inicio de modelos económicos como el del desarrollo estabilizador. Producto de ello, en la década de 1950 surgió un cine mexicano de temáticas diferentes, más inclinado a atraer al público de clase media, a narrar historias que se desarrollaran en ámbitos urbanos y a contar con la participación de mujeres muy sensuales. Las cuales, más que campo, arrabal o barrio, debían sugerir una sensualidad más sofisticada, desbordante, de aires urbanos y tintes modernos. La actriz Silvia Pinal se erigió en aquel entonces como una de las principales estrellas de cine, representante de este paulatino cambio y de un nuevo ejercicio de la sensualidad en la pantalla cinematográfica, menos satanizado, mucho más moderno y de acuerdo con el México en transformación económica de aquellos años.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVeredas: Journal of Sociological Thoughten-US
dc.publisherVeredas: Revista del Pensamiento Sociológicoes-ES
dc.publisherVeredas: Journal de la pensée sociologiquefr-FR
dc.relationhttps://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/256/255-
dc.relation.ispartofseriesVeredas: Journal of Sociological Thought; No 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205es_MX
dc.relation.ispartofseriesVeredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205es_MX
dc.relation.ispartofseriesVeredas: Journal de la pensée sociologique; No 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Veredas: Revista del Pensamiento Sociológicoes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVeredas: Journal of Sociological Thought; No 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205en-US
dc.sourceVeredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205es-ES
dc.sourceVeredas: Journal de la pensée sociologique; No 22 (2011): No. 22, Industrias culturales, creadores y público; 187-205fr-FR
dc.source1665-1537-
dc.titleSilvia Pinal en el cine mexicano de los cincuentaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons