Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35765

Title: Movimiento estudiantil, clase y subjetividad
Authors: Ortega Olivares, Mario
Issue Date: 1-Dec-2010
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Series/Report no.: Veredas: Journal of Sociological Thought; No 21 (2010): No. 21, Movimientos sociales : Configuraciones y propuestas; 129-147
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. 21 (2010): No. 21, Movimientos sociales : Configuraciones y propuestas; 129-147
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No 21 (2010): No. 21, Movimientos sociales : Configuraciones y propuestas; 129-147
Abstract: This paper analyzes several theories on student activism, as well as its hetero-geneous class makeup. It delves into themes such as political opportunity, analysis of collective behavior, and the so-called new social movements. It embarks as well on a critical analysis of the university-factory thesis and also reflects on the current lack of student commitment to any given cause.
En este ensayo se analizan distintas teorías sobre el movimiento estudiantil –así como su heterogénea composición de clase–, el enfoque de las oportunidades políticas, el análisis de las conductas colectivas y los llamados nuevos movimientos sociales. Se pone especial atención al problema de la identidad estudiantil y su carácter de semillero de líderes para las organizaciones de otras clases y capas sociales. Se hace la crítica de las tesis de la universidad-fábrica. El desencanto actual de los jóvenes estudiantes también es un tema de reflexión.
Description: 
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/243
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35765
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons