Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35489

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYolanda Corona Caraveo,
dc.contributor.authorMinerva Gómez Plata,
dc.contributor.authorMartha Zanabria Salcedo,
dc.creatorYolanda Corona Caraveo,-
dc.creatorMinerva Gómez Plata,-
dc.creatorMartha Zanabria Salcedo,-
dc.date2017-01-18-
dc.date.issued2017-01-18
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35489
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/780
dc.description
dc.description.abstractOur starting point for this article is to consider children and young people as social subjects with their own rights, as proposed by the Convention on the Rights of the Child. We analyze how different projects in the last two decadeshad addressed and implemented the children’s rights to participation, and present an analysis of what it means to work with children and adolescents without parental care from the perspective of this rights. In this sense listening to their opinions have been an important axis to reflect with them their experiences, and to fully respect the expression of their emotions. Finally we do a reflection about the responsibility and the ethical implications within intergenerational relationships, where the recognition of the difference of the young people worldview certainly allow us to expand and enrich our way of life and our vision of reality.en-US
dc.description.abstractEn este artículo se parte de la visión de las niñas, niños y adolescentes como sujetos sociales de derecho que surge a raíz de la Convención de los Derecho del Niño para analizar la manera como se han abordado y puesto en práctica –en las dos últimas décadas– los derechos a la participación infantil. Presentamos también un análisis sobre lo que significa trabajar con niños, niñas y adolescentes sin cuidados parentales desde una perspectiva de derechos, en donde la escucha a sus opiniones y el respeto a la manifestación de emociones han sido un eje importante para reflexionar junto con ellos sus experiencias. Finalmente se hace una reflexión sobre la responsabilidad y las implicaciones éticas dentro de las relaciones intergeneracionales para plantear que reconocer y asumir al sector de la infancia desde su diferencia nos abre a otro modo de ver la realidad que, sin duda, completa y enriquece la vida de todos.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/780/774-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 45 (2017): No. 45: La subjetividad y los procesos sociales; 221-239es_MX
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 45 (2017): No. 45: La subjetividad y los procesos sociales; 221-239es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 45 (2017): No. 45: La subjetividad y los procesos sociales; 221-239en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 45 (2017): No. 45: La subjetividad y los procesos sociales; 221-239es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleNiñas, niños y adolescentes como agentes sociales, ¿una realidad posible?es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons