Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35146

Title: El psicoanálisis en la escuela
Authors: Pardo y Brügman, Carmen
Issue Date: 25-Apr-2007
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 22: Procesos educativos ¿creación o repetición?; 55-72
Abstract: Education discourse and its concept of subject consider that behavior and learning related problems have only meaning in terms of “failures” and “faults” of unique actors; which, far from solving them, creates and recreates the problematic situation but it holds up the rationality of school discourse and legitimize the work performed by institutional actors and “psych” professionals whom the problematic situation is referred to. From the psychoanalysis point of view we know that learning is the result of subjective processes non-defined from conscience and will. What options may be offered by psychoanalysis inside the school institution to clarify and elucidate such problems?
Desde el discurso de la educación y su noción de sujeto, los problemas de aprendizaje y conducta son sólo significados en términos, de “fracasos” o “fallas” de actores singulares, lo que, lejos de solucionarlos, crea y recrea la problemática, pero sostiene la racionalidad del discurso escolar y legitima el quehacer de los actores de la institución y de los profesionistas “psi”, a quienes se deriva la problemática. Desde el psicoanálisis sabemos que el aprendizaje es el resultado de procesos subjetivos no determinados desde la conciencia y la voluntad. ¿Qué alternativas puede brindar éste al interior de la institución escolar, en el esclarecimiento y elucidación de los mismos?
Description: 
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/389
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35146
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons