Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35057

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorStern Nicolayevsky, Sergio
dc.creatorStern Nicolayevsky, Sergio-
dc.date2007-05-07-
dc.date.issued2007-05-07
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/35057
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/300
dc.description
dc.description.abstractIn this paper, a fundamental question which has long intrigued the author is presented in relation to psychotherapeutic work: What does it mean to discover something about oneself within this context? How can we speak about these experiences of discovery both in our patients and in ourselves? These questions do not have an easy answer or true in any one way; rather, they implicate a diffuse and amorphous situation which is indispensable for us to tolerate. Remembering Winnicott, who insists on the need to accept the “paradox of the transitional space”, it is argued that the experience of discovery includes several paradoxes that also call for our acceptance, because if we proceed in this way we will remain very close to the heart of that space which constitutes the fountain of play and creativity. A condition for psychic change is the ability to learn to respect paradoxes, knowing how to stay with them and in the uncertainty they generate, conditions that are also characteristic of discovery. Four paradoxes that the author thinks form an essential part of the experience of discovery are here described.en-US
dc.description.abstractEste trabajo presenta las inquietudes del autor en relación a una pregunta fundamental en torno al trabajo psicoterapéutico: ¿Qué quiere decir descubrir algo acerca de uno mismo en este contexto? ¿Cómo es que podemos hablar de estas experiencias tanto en nuestros pacientes como en nosotros? Estas preguntas no tienen una respuesta sencilla o verdadera en un solo sentido; más bien implican una situación difusa y amorfa que es indispensable tolerar. Recordando a Winnicott, quien insiste en respetar la “paradoja del espacio transicional”, se argumenta que el descubrimiento incluye varias paradojas que también hay que respetar, ya que si lo hacemos nos mantendremos muy cerca de aquel espacio que constituye la fuente del juego y la creatividad. Una condición del cambio psíquico es aprender a respetar paradojas, saber quedarse en ellas y en la incertidumbre que generan, condiciones que también son características del descubrimiento. Se describen cuatro paradojas que el autor piensa forman parte esencial de la experiencia de descubrimiento.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/300/297-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 16: Familia y cultura; 89-97es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 16: Familia y cultura; 89-97en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 16: Familia y cultura; 89-97es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleLas cuatro paradojas del descubrimientoes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons