Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34952

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPerrés Hamaui, José
dc.creatorPerrés Hamaui, José-
dc.date2007-05-09-
dc.date.issued2007-05-09
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34952
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/196
dc.description
dc.description.abstractIn this paper we deal with the problem of "low educational achievement" in its possible and necessary interdisciplinary connections. We start then a discussion of epistemological and clinical character. We analyze the different "multidisciplinary interventions" known as multi, inter, pluri and transdisciplinarity and also theoretical and methodological cross way present in each one of these approaches. This analysis of "low educational achievement" (where we also discuss the problem of its diagnosis and clinical approach) is compared with the notion of *'educational failure" Mew under a more psychoanalytical way. Finally we conclude the successes and failures of the interdisciplinary team work in special education. We emphasize the problematic about worthwhile approach to collective work where simplistic disciplinary barriers can be satisfactory overcomeen-US
dc.description.abstractEl autor se centra inicialmente en la problemática del llamado bajo rendimiento escolar, en sus posibles y necesarios abordajes interdisciplinarios, para abrir una discusión de carácter epistemológico y clínico. Se analizan así las diferentes perspectivas implicadas en las intervenciones multidisciplinarias, conocidas como multi, inter, pluri y transdisciplinariedad y las encrucijadas teóricas y metodologiítas presentes en cada una de esas aproximaciones. Se encara luego directamente dicha noción de "bajo rendimiento escolar" y los problemas diagnósticos y - suscita para correlacionarla con otra noción: la de fracaso escolar, discutida a partir de un enfoque más psicoanalítico. Todo lo antedicho conduce al desarrollo de las conclusiones donde son cuidadosamente debatidos los alcances y las limitaciones de la labor del equipo interdisciplinario en educación especial, a partir del reconocimiento de la imprescindible necesidad de consolidar esa enriquecedora, aunque difícil, forma de trabajo colectivo y conjunto, donde pueden ser superadas las reductoras barreras disciplinarias.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/196/193-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 10: Convergencias y divergencias; 125-146es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 10: Convergencias y divergencias; 125-146en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 10: Convergencias y divergencias; 125-146es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleEl equipo interdiciplinario en educación especiales_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons