Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34901

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEspaña, Pablo
dc.creatorEspaña, Pablo-
dc.date2007-05-14-
dc.date.issued2007-05-14
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34901
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/145
dc.description
dc.description.abstractIn epistemological t e m , that is to say, the way in wich psychoanalysis operates as theory and as science, its "poetic dimension" takes place, but not as the aggregate that has been called "applied psychoanalysis". This is stated by Freud himself when he acknowledges that neither psychiatrists nor neurologists were his masters, but the great play writers, Shakespeare mainly, who exerted their influenced upon him. This influence does not only involve the psychoanalytic structure from a theoretical point of view. Freud takes the libido theory from the German Romanticism and the stream of consciousness from literature (letter from Shiller to Korner, cited by Freud). There is an imaginative power in children, in dreams and in the sublimating role of drive. This is what Winnicot describes as "primary creativity", which involves play, artistic appraisal and the magic of a "creative and imaginative life". From this point of view, the psychoanalytical treatment of patients turns them into singular individuals, who become at the same time "part authors and part actors on the stage of life", as Roustang playfully asserts.en-US
dc.description.abstractEn el territorio de la epistemología, es decir, en la forma como se constituye el psicoanálisis como teoría y como ciencia, se ubica "la dimensión poética" y no como un agregado a lo que se acostumbra llamar "psicoanálisis aplicado". Así lo declara el mismo Freud al nombrar como sus grandes maestros, no ya a los médicos psiquiatras o neurólogos que influyeron en el, sino a los grandes dramaturgos: Shakespeare, principalmente. Esta influencia no solo abarca la estructura del psicoanálisis en su aspecto teórico. La teoría de la libido la toma Freud del romanticismo alemán y la asociación libre del campo de la literatura (carta del poeta Shiller a Corner que cita Freud). Existe un potencial fabulador en el niño, en los sueños y en el destino sublimatorio de la pulsión. En lo que Winnicot denomina "creatividad primaria" que abarca el juego, la apreciación artística y la magia "de la vida creadora e imaginativa". Desde esta perspectiva, en la clínica, el tratamiento psicoanalítico se convierte en lo que Roustang lucidamente denomina la capacidad de volverse singular el paciente. siendo al mismo tiempo "un poco autor, un poco actor en el teatro de la vida".es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/145/144-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 8: Literatura y psicoanálisis; 39-56es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 8: Literatura y psicoanálisis; 39-56en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 8: Literatura y psicoanálisis; 39-56es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleLa dimensión poética en el psicoanálisises_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons