Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34886

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDoat, Leda
dc.contributor.authorJapkin, Susana
dc.creatorDoat, Leda-
dc.creatorJapkin, Susana-
dc.date2007-05-14-
dc.date.issued2007-05-14
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34886
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/130
dc.description
dc.description.abstractFreud presents masochism as an economical problem, and as a danger to the principle of pleasure, guardian of life. Why? In order to answer his question, he thinks of masochism as: feminine (feminine enjoyment as fantasized by the man), primitively erogenous (encounter of a primitive death drive and libido, which comes from the Other's ground), and moral masochism (where the Superego's sadism is the partner of Ego's masochism, leading to satisfaction in guilt). What is novel is naming an unconscious morality, which is rather different from his previous viewpoint that settles the roots of morality in the Oedipus complex and infantile sexuality. As a result of this work we can think of masochism as the name of a pleasure that can't be dissolved, and which finds its articulation in the symptom (only partially reductible and human), and desire as a defense against pleasure.en-US
dc.description.abstractFreud presenta al masoquismo como un problema económico, y un peligro en relación al principio del placer, guardián de la vida. ¿Por qué? Para desarrollar su pregunta, piensa en el masoquismo como: femenino (goce femenino, fantaseado por el varón), primitivo erógeno (encuentro entre pulsión de muerte como primitiva, y libido, proveniente del campo del Otro), y masoquismo moral (en donde el sadismo del super yo hace pareja con el masoquismo del yo, que conduce a la satisfacción de la pulsión en la culpa). Lo que resulta novedoso es nombrar u moral inconsciente, que es algo muy diferente a ubicar la raíz de la moral en el Edipo y la sexualidad infantil. Como consecuencia de este recorrido, podemos pensar al masoquismo como el nombre de un goce imposible de disolver, que encuentra su articulación en el síntoma (solo parcialmente reductible, humano al fin), y al deseo como la defensa posible contra el goce.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/130/129-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 7: Arte y psicoanálisis; 119-132es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 7: Arte y psicoanálisis; 119-132en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 7: Arte y psicoanálisis; 119-132es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleAcerca del masoquismo en Freudes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons