Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34748

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuerra Cristobal, Lorena
dc.creatorGuerra Cristobal, Lorena-
dc.date2021-06-01-
dc.date.issued2021-06-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34748
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/938
dc.description
dc.description.abstractBody Theater, as the author proposes, is a practice that originates in the study of different performing artists who recognize the body as a territory of self-knowledge, that is, as the place where performers can apprehend and develop different meanings about themselves, their relationship with others, and their context. This kind of theater allows for the performer’s agency capacity, fades the dividing line between fiction and reality, and uses the imaginary as a liminal creation space in which a new ethos is developed from the bodily practice of the ritual. This conception of theater, cancels the category of character in order to recognize that action, movement, and experience make possible the emergence of new subjectivities. We will call performers not only those who are dedicated to acting, but also those who create and re-create themselves every day and resist the impositions of their context’s factual societal structures through their practice.en-US
dc.description.abstractEl teatro corporal, como la autora propone, es una práctica que se origina de la reflexión de distintos artistas escénicos que reconocen al cuerpo como territorio de conocimiento de sí, es decir, como el lugar en el que los performers pueden aprehender y desarrollar diferentes significados sobre sí mismos, su relación con los otros y su contexto social. Este tipo de teatro, admite la capacidad de agencia de los performers, desvanece la línea divisoria entre ficción y realidad, utiliza el imaginario como espacio liminal de creación en el que se desarrolla un nuevo éthos a partir de la práctica corporal de lo ritual. Esta concepción del teatro anula la categoría del personaje para reconocer que la acción, el movimiento y la experiencia hacen posible el surgimiento de nuevas subjetividades. Llamaremos performers no sólo a quienes se dedican a la actuación, sino a los que se crean y re-crean a sí mismos en el día a día y resisten a las imposiciones de las estructuras sociales fácticas de su contexto mediante su práctica.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialesen-US
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialeses-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/938/925-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 201-233es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 201-233en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 201-233es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleTeatro corporal en Méxicoes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons