Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34746
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34746
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Navarro Fuentes, Carlos Alberto | |
dc.creator | Navarro Fuentes, Carlos Alberto | - |
dc.date | 2021-06-01 | - |
dc.date.issued | 2021-06-01 | |
dc.identifier | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34746 | |
dc.identifier.issn | 0188-9273 | |
dc.identifier.uri | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/936 | |
dc.description | ||
dc.description.abstract | The essay deals with the life of Antonin Artaud as a multifaceted creator and artist, exposing the characteristics and evolution of his thinking along with the deterioration of his physical and mental health. The relationship of approach, disenchantment, distance and rupture with Surrealism, through its texts, its passage through the cinema, its consecration to the theater and its encounter with the Balinese and Rarámuri (Tarahumara) cultures, where the development of his gnostic, metaphysical and mystical positions, and the relationship and influence that these had on his conception and theorizations about theater, body, language and representation, all parameters of the critical development of his “Theater of Cruelty” and the “Body without organs”. | en-US |
dc.description.abstract | El ensayo discurre sobre la vida de Antonin Artaud como creador y artista multifacético, exponiendo las características y la evolución de su pensamiento a la par del deterioro de su salud física y mental. La relación de aproximación, desencanto, distanciamiento y ruptura con el surrealismo, a través de sus textos, su paso por el cine, su consagración al teatro y su encuentro con las culturas balinesa y rarámuri (tarahumara), en donde se expone el desarrollo de sus posturas gnóstica, metafísica y mística, y la relación e influencia que éstas tuvieron sobre su concepción y teorizaciones acerca del teatro, el cuerpo, el lenguaje y la representación, parámetros todos ellos del desarrollo crítico de su “Teatro de la Crueldad” y el “cuerpo sin órganos”. | es_MX |
dc.format | application/pdf | - |
dc.language | spa | - |
dc.publisher | Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco | es-ES |
dc.relation | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/936/923 | - |
dc.relation.ispartofseries | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169 | es_MX |
dc.relation.ispartofseries | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169 | es_MX |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169 | en-US |
dc.source | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169 | es-ES |
dc.source | 0188-9273 | - |
dc.source | 0188-9273 | - |
dc.subject | Antonin Artaud | es-ES |
dc.subject | cuerpo | es-ES |
dc.subject | gnosticismo | es-ES |
dc.subject | surrealismo | es-ES |
dc.subject | Teatro de la Crueldad | es-ES |
dc.subject | Antonin Artaud | en-US |
dc.subject | body | en-US |
dc.subject | gnosticism | en-US |
dc.subject | surrealism | en-US |
dc.subject | Theater of Cruelty | en-US |
dc.title | El cuerpo gnóstico, metafísico y místico del teatro cruel de Antonin Artaud | es_MX |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | - |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
Appears in Collections: | Temática |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License