Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34746

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNavarro Fuentes, Carlos Alberto
dc.creatorNavarro Fuentes, Carlos Alberto-
dc.date2021-06-01-
dc.date.issued2021-06-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34746
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/936
dc.description
dc.description.abstractThe essay deals with the life of Antonin Artaud as a multifaceted creator and artist, exposing the characteristics and evolution of his thinking along with the deterioration of his physical and mental health. The relationship of approach, disenchantment, distance and rupture with Surrealism, through its texts, its passage through the cinema, its consecration to the theater and its encounter with the Balinese and Rarámuri (Tarahumara) cultures, where the development of his gnostic, metaphysical and mystical positions, and the relationship and influence that these had on his conception and theorizations about theater, body, language and representation, all parameters of the critical development of his “Theater of Cruelty” and the “Body without organs”.en-US
dc.description.abstractEl ensayo discurre sobre la vida de Antonin Artaud como creador y artista multifacético, exponiendo las características y la evolución de su pensamiento a la par del deterioro de su salud física y mental. La relación de aproximación, desencanto, distanciamiento y ruptura con el surrealismo, a través de sus textos, su paso por el cine, su consagración al teatro y su encuentro con las culturas balinesa y rarámuri (tarahumara), en donde se expone el desarrollo de sus posturas gnóstica, metafísica y mística, y la relación e influencia que éstas tuvieron sobre su concepción y teorizaciones acerca del teatro, el cuerpo, el lenguaje y la representación, parámetros todos ellos del desarrollo crítico de su “Teatro de la Crueldad” y el “cuerpo sin órganos”.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialesen-US
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialeses-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/936/923-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 55: Procesos de subjetivación y resistencia; 139-169es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleEl cuerpo gnóstico, metafísico y místico del teatro cruel de Antonin Artaudes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons