Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34735

Title: Identidad-es reggaetoneras, prácticas religiosas y marginación social
Authors: Martínez Noriega, Dulce A.
Issue Date: 1-Dec-2020
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 54: Identidad, voz y cuerpo; 173-194
Abstract: Enquire into the relationship between identity-marginalization is not a new subject, however sociocultural, political, economic and technological fields transformation lead to keep on reflecting about these different ways of social segregation that appear in the second decade on xxi Century, where identity is still a form of discrimination. The combos reggaetoneros and their social practices are an example of this in México City. This stigmatized youth by the music they listen to, by their reggaeton identity, for belonging to less favored socioeconomic strata, for dancing “perreo” and for its religious worship of saint Jude Thaddaeus and/or Holy Death. The objective of this paper is to share some research findings about some sociocultural practices of the combos, specifically the cult of saint Jude Thaddaeus that hascurrently named it as “San Jude’s Fest”, to reflect about the social rejection these young people face when attending church on the 28th of each month, where their reggaeton identity and their religious practice are questioned and criticized by the other pilgrims, because it is considered that their worship does not correspond to the traditional way, what has generated different forms of exclusion and discrimination towards the combos, leading them to be a kind of musical nomads in the city: urban outcasts in early century.
Indagar el vínculo identidad-marginación no es un tema nuevo, sin embargo, las transformaciones en los ámbitos socioculturales, políticos, económicos y tecnológicos conducen a seguir pensando sobre las diversas formas de segregación social que se presentan en la segunda década del siglo xxi, donde la identidad es todavía una cuestión de discriminación. Tal es el caso de los combos reggaetoneros y sus prácticas socioculturales, las cuales son motivo de rechazo y exclusión en la Ciudad de México. Esta juventud es estigmatizada por la música que escucha, por su identidad reggaetonera, por pertenecer a estratos socioeconómicos menos favorecidos, por bailar “perreo” y por su culto religioso a san Judas Tadeo y/o a la Santa Muerte. El objetivo del presente artículo es compartir algunos hallazgos de investigación acerca de una práctica sociocultural que realizan ciertos jóvenes reggaetoneros los días 28 de cada mes: asistir al “San Judas Fest”. Es un culto a san Judas Tadeo al que acude la juventud reggaetonera y consiste en visitar la iglesia como cualquier otro devoto y llevar ofrendas, sin embargo, su práctica religiosa conlleva una influencia proveniente del reggaeton, de ahí que su culto, su identidad reggaetonera y su presencia en el templo sean cuestionados y criticados. La manera de expresar su devoción enfrenta un rechazo social por los demás peregrinos, debido a que se considera que su culto no corresponde con la forma tradicional, lo que ha enfatizado la exclusión y discriminación hacia los combos, orillándolos a ser una especie de nómadas musicales en la ciudad: parias de las zonas urbanas a inicios del presente siglo.
Description: 
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/919
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34735
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons