Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34720

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPascual Kuziurina, Irene
dc.creatorPascual Kuziurina, Irene-
dc.date2019-12-01-
dc.date.issued2019-12-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34720
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/888
dc.description
dc.description.abstractThe aim of the next text is to problematize issue of indigenous autonomy through theoretical discussion. To achieve this I will develop a critical analysis of the positions that have theorized about the concept, identifying two theoretical macro dimensions. The first one is an institutional position (from above) that advocates the recognition of autonomy as a right that strengthens the logic of the State; and the second, where autonomy is understood as a construction process (from below) and the emphasis is on strengthening the indigenous political subject. I develop the multiplicity of ways of understanding indigenous autonomy as a polysemic concept and the need to place the analysis in concrete contexts. In conclusion, I advocate an epistemological and political position that places the actors as active entities that recreate and make sense of the idea of autonomy.en-US
dc.description.abstractEl presente texto tiene el objetivo de problematizar el tema de la autonomía indígena mediante la discusión teórica. Para ello despliego un análisis crítico de los posicionamientos que han teorizado acerca del concepto, identificando dos macrodimensiones teóricas. Por un lado, una postura institucional (desde arriba) que aboga por el reconocimiento de la autonomía como derecho que fortalece la lógica del Estado; por el otro, donde la autonomía se entiende como proceso de construcción (desde abajo) y el énfasis se centra en el fortalecimiento del sujeto político indígena. Desarrollo la multiplicidad de formas de entender la autonomía indígena como concepto polisémico y la necesidad de situar el análisis en contextos concretos. Como conclusión, abogo por un posicionamiento epistemológico y político que sitúe a los actores como entes activos que recrean y dotan de sentido la idea de autonomía.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/888/877-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 52: Sujeto político, autonomía y autogestión; 49-83es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 52: Sujeto político, autonomía y autogestión; 49-83en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 52: Sujeto político, autonomía y autogestión; 49-83es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleDiscusión teórica en torno al concepto de autonomía indígenaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons