Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34718

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMier Garza, Raymundo
dc.creatorMier Garza, Raymundo-
dc.date2019-06-01-
dc.date.issued2019-06-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34718
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/878
dc.description
dc.description.abstractThe notion of passion is cardinal, and yet hardly traceable in the Occident’s philosophical tradition. Its genealogy is dense and intricate, vague and, paradoxically, supported by uncountable everyday pragmatic evidence and intimate experiences. The efforts spent in the endeavour of clarifying and understanding its nature have been restless and nevertheless unsuccessful. Nevertheless, modern thought has preserved the conviction of the meaningfullness of this notion. It has turned back to crucial moments in the history of philosophy, chiefly classical currents and the definitive contributions of Rationalism, to explore the different facets of the philosophical, anthropological and political relevance of the concept. Contemporary readings of Descartes, Hobbes, Leibniz and Spinoza have built up relevant perspectives for the understanding of the vast and polemic landscape of philosophical problems that still preserve a vivid incidence in the current philosophical approaches. This texts seeks to offer a brief contribution to the contemporary dialogue on this notion.en-US
dc.description.abstractLa noción de pasión es cardinal y, sin embargo, difícil de situar en la tradición filosófica occidental. Su genealogía es densa e intrincada, vaga y, paradójicamente, sustentada por incontables evidencias pragmáticas y experiencias íntimas. Los esfuerzos invertidos en la tarea de clarificar y comprender su naturaleza han sido incansables, y, no obstante, fallidos. Sin embargo, el pensamiento contemporáneo ha preservado la convicción de la significatividad de esta noción. Ha vuelto su mirada hacia momentos cruciales en la historia de la filosofía, de manera privilegiada a las corrientes clásicas y a las contribuciones definitivas del racionalismo, para explorar las diferentes facetas de la relevancia filosófica, antropológica y política del concepto. Las lecturas contemporáneas de Descartes, Hobbes, Leibniz y Spinoza han edificado perspectivas relevantes para la comprensión del vasto y polémico paisaje de problemas filosóficos que aún preservan una incidencia viva en las propuestas contemporáneas. Este texto busca ofrecer una breve contribución al diálogo contemporáneo en torno de esta noción.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/878/867-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 51: Entramado de las pasiones; 175-211es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 51: Entramado de las pasiones; 175-211en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 51: Entramado de las pasiones; 175-211es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleConfiguraciones pasionales: hacia una dialógica de la experiencia afectivaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons