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Title: Las tentaciones del poder
Authors: Cordero García, Grecia
Cordero García, Grecia
Issue Date: 1-Jun-2019
1-Jun-2019
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 51: Entramado de las pasiones; 13-41
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 51: Entramado de las pasiones; 13-41
Abstract: This article takes up some of the main axes of St. Augustine’s thought that shaped the political thought of the West, such as salvation, conversion and temptation, in order to offer a philosophical reflection about the exercise of power and its relationship with morality, support for a “politics of faith” that in the name of Power-Good-Savior, becomes responsible for the real and symbolic sacrifice of men throughout the history of humanity. The containment of power, and therefore of the passions (lusts) that push it to arbitrariness and debauchery, are themes that confirm the impossible conversionand salvation in politics, because the savior’s sake must be stronger and more violent than the evil that he fights, if he wants to achieve his mission.
This article takes up some of the main axes of St. Augustine’s thought that shaped the political thought of the West, such as salvation, conversion and temptation, in order to offer a philosophical reflection about the exercise of power and its relationship with morality, support for a “politics of faith” that in the name of Power-Good-Savior, becomes responsible for the real and symbolic sacrifice of men throughout the history of humanity. The containment of power, and therefore of the passions (lusts) that push it to arbitrariness and debauchery, are themes that confirm the impossible conversionand salvation in politics, because the savior’s sake must be stronger and more violent than the evil that he fights, if he wants to achieve his mission.
Este artículo retoma algunos ejes principales del pensamiento de San Agustín que modelaron el pensamiento político de Occidente, tales como salvación, conversión y tentación, a fin de ofrecer una reflexión filosófica acerca del ejercicio del poder y su relación con la moral, sostén de una “política de la fe” que en nombre del Poder-Bien-Salvador se convierte en responsable del sacrificio real y simbólico de los hombres a lo largo de la historia de la humanidad. La contención del poder, y, por tanto, de las pasiones (concupiscencias) que lo empujan a la arbitrariedad y el desenfreno, son temas que confirman la imposible conversión y salvación en la política, ya que el bien salvador ha de ser más fuerte y violento que el mal que combate si quiere lograr su cometido.
Este artículo retoma algunos ejes principales del pensamiento de San Agustín que modelaron el pensamiento político de Occidente, tales como salvación, conversión y tentación, a fin de ofrecer una reflexión filosófica acerca del ejercicio del poder y su relación con la moral, sostén de una “política de la fe” que en nombre del Poder-Bien-Salvador se convierte en responsable del sacrificio real y simbólico de los hombres a lo largo de la historia de la humanidad. La contención del poder, y, por tanto, de las pasiones (concupiscencias) que lo empujan a la arbitrariedad y el desenfreno, son temas que confirman la imposible conversión y salvación en la política, ya que el bien salvador ha de ser más fuerte y violento que el mal que combate si quiere lograr su cometido.
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URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/872
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ISSN: 0188-9273
0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34712
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