Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34676
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34676
Title: | Experiencias de participación infantil en Tlaxcala y Ciudad de México |
Authors: | Zanabria Salcedo, Martha Zanabria Salcedo, Martha Zanabria Salcedo, Martha Fragoso Astorga, Blanca Isela Fragoso Astorga, Blanca Isela Fragoso Astorga, Blanca Isela Martínez Esparza, Adriana Prisca Martínez Esparza, Adriana Prisca Martínez Esparza, Adriana Prisca |
Issue Date: | 1-Dec-2007 1-Dec-2007 1-Dec-2007 |
Publisher: | Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco |
Series/Report no.: | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 121-140 TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 121-140 TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 121-140 |
Abstract: | Children participation is a process that is built in every day life by actively being in contact with the reality that characterizes diverse infancies. It is common to find open resistance from adults who are not familiarized with this process as they don’t recognize the value of children voices and the capacity to transform reality in order to generate actions that may entitle children to full rights. In this investigation we present the results of a working experience with groups of boys, girls and youngsters with the intention of creating spaces of children participation in three communities in the state of Tlaxcala and one in Mexico City. We used a working tool named: Children participation manual to promote childhood rights. The discussion its about the challenges faced to implement the methodologies and the obstacles to overcome in the different communities. Children participation is a process that is built in every day life by actively being in contact with the reality that characterizes diverse infancies. It is common to find open resistance from adults who are not familiarized with this process as they don’t recognize the value of children voices and the capacity to transform reality in order to generate actions that may entitle children to full rights. In this investigation we present the results of a working experience with groups of boys, girls and youngsters with the intention of creating spaces of children participation in three communities in the state of Tlaxcala and one in Mexico City. We used a working tool named: Children participation manual to promote childhood rights. The discussion its about the challenges faced to implement the methodologies and the obstacles to overcome in the different communities. Children participation is a process that is built in every day life by actively being in contact with the reality that characterizes diverse infancies. It is common to find open resistance from adults who are not familiarized with this process as they don’t recognize the value of children voices and the capacity to transform reality in order to generate actions that may entitle children to full rights. In this investigation we present the results of a working experience with groups of boys, girls and youngsters with the intention of creating spaces of children participation in three communities in the state of Tlaxcala and one in Mexico City. We used a working tool named: Children participation manual to promote childhood rights. The discussion its about the challenges faced to implement the methodologies and the obstacles to overcome in the different communities. La participación infantil es un proceso que se construye activamente en la vida cotidiana en contacto con la realidad que caracteriza a las diversas infancias. Los adultos no estamos familiarizados con este proceso y es común encontrar resistencia ante la propuesta de reconocer el valor de las voces infantiles y la capacidad de transformar la realidad al generar acciones que permitan a la infancia ser sujetos plenos de derecho. Presentamos los resultados del trabajo con grupos de niñas, niños y jóvenes al generar espacios de participación infantil en tres comunidades del estado de Tlaxcala y en una delegación de la Ciudad de México, utilizando el Manual de participación infantil para la difusión de los derechos de la niñez. La discusión versa alrededor de los desafíos de la implementación de las metodologías participativas y de los obstáculos a vencer en las diferentes comunidades. Se muestra el impacto diferencial en las cuatro comunidades elegidas. La participación infantil es un proceso que se construye activamente en la vida cotidiana en contacto con la realidad que caracteriza a las diversas infancias. Los adultos no estamos familiarizados con este proceso y es común encontrar resistencia ante la propuesta de reconocer el valor de las voces infantiles y la capacidad de transformar la realidad al generar acciones que permitan a la infancia ser sujetos plenos de derecho. Presentamos los resultados del trabajo con grupos de niñas, niños y jóvenes al generar espacios de participación infantil en tres comunidades del estado de Tlaxcala y en una delegación de la Ciudad de México, utilizando el Manual de participación infantil para la difusión de los derechos de la niñez. La discusión versa alrededor de los desafíos de la implementación de las metodologías participativas y de los obstáculos a vencer en las diferentes comunidades. Se muestra el impacto diferencial en las cuatro comunidades elegidas. La participación infantil es un proceso que se construye activamente en la vida cotidiana en contacto con la realidad que caracteriza a las diversas infancias. Los adultos no estamos familiarizados con este proceso y es común encontrar resistencia ante la propuesta de reconocer el valor de las voces infantiles y la capacidad de transformar la realidad al generar acciones que permitan a la infancia ser sujetos plenos de derecho. Presentamos los resultados del trabajo con grupos de niñas, niños y jóvenes al generar espacios de participación infantil en tres comunidades del estado de Tlaxcala y en una delegación de la Ciudad de México, utilizando el Manual de participación infantil para la difusión de los derechos de la niñez. La discusión versa alrededor de los desafíos de la implementación de las metodologías participativas y de los obstáculos a vencer en las diferentes comunidades. Se muestra el impacto diferencial en las cuatro comunidades elegidas. |
Description: | |
URI: | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/480 https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/480 https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/480 |
ISSN: | 0188-9273 0188-9273 0188-9273 |
Other Identifiers: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34676 |
Appears in Collections: | Temática |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License