Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34673

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorvan Dijk Kocherthaler, Silvia C.
dc.contributor.authorvan Dijk Kocherthaler, Silvia C.
dc.contributor.authorvan Dijk Kocherthaler, Silvia C.
dc.creatorvan Dijk Kocherthaler, Silvia C.-
dc.date2007-12-01-
dc.date.issued2007-12-01
dc.date.issued2007-12-01
dc.date.issued2007-12-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34673
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/477
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/477
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/477
dc.description
dc.description.abstractThis article gives a conceptual development and the analysis of some practices of children’s participation and citizenship in Mexico. It starts giving a broad international framework that introduced children’s participation as an important element in children’s rights. It makes reference to the paradigm-shift regarding the concept of childhood reflected in the UN International Convention of the Rights of the Child. It analyses the relationship between participation and citizenship to end up with a short account of the national consultations of children, which were started up by NGO‘s and UNICEF and then institutionalized within the Federal Institute for Elections in Mexico. Conclusions are drawn in the sense of highlighting the importance to open up more opportunities for children’s participation in order to draw up public policy.en-US
dc.description.abstractThis article gives a conceptual development and the analysis of some practices of children’s participation and citizenship in Mexico. It starts giving a broad international framework that introduced children’s participation as an important element in children’s rights. It makes reference to the paradigm-shift regarding the concept of childhood reflected in the UN International Convention of the Rights of the Child. It analyses the relationship between participation and citizenship to end up with a short account of the national consultations of children, which were started up by NGO‘s and UNICEF and then institutionalized within the Federal Institute for Elections in Mexico. Conclusions are drawn in the sense of highlighting the importance to open up more opportunities for children’s participation in order to draw up public policy.en-US
dc.description.abstractThis article gives a conceptual development and the analysis of some practices of children’s participation and citizenship in Mexico. It starts giving a broad international framework that introduced children’s participation as an important element in children’s rights. It makes reference to the paradigm-shift regarding the concept of childhood reflected in the UN International Convention of the Rights of the Child. It analyses the relationship between participation and citizenship to end up with a short account of the national consultations of children, which were started up by NGO‘s and UNICEF and then institutionalized within the Federal Institute for Elections in Mexico. Conclusions are drawn in the sense of highlighting the importance to open up more opportunities for children’s participation in order to draw up public policy.en-US
dc.description.abstractEl presente escrito es una aproximación al desarrollo conceptual seguido del análisis de algunas prácticas de participación infantil y ciudadanía que se encuentran en México. Se inicia con el contexto internacional que propició la aceptación de la participación infantil como un elemento importante para el ejercicio de sus derechos. Se hace referencia al cambio paradigmático con respecto a la niñez que se refleja en la Convención Internacional de los Derechos del Niño de Naciones Unidas. Se analiza la relación entre participación y ciudadanía, para finalizar con una reseña y reflexión de las consultas infantiles-juveniles promovidas por sociedad civil, UNICEF y el IFE en México. A manera de conclusión se hacen algunas reflexiones finales y se da cuenta de la importancia de seguir ampliando los espacios para la participación ciudadana de las generaciones jóvenes.es_MX
dc.description.abstractEl presente escrito es una aproximación al desarrollo conceptual seguido del análisis de algunas prácticas de participación infantil y ciudadanía que se encuentran en México. Se inicia con el contexto internacional que propició la aceptación de la participación infantil como un elemento importante para el ejercicio de sus derechos. Se hace referencia al cambio paradigmático con respecto a la niñez que se refleja en la Convención Internacional de los Derechos del Niño de Naciones Unidas. Se analiza la relación entre participación y ciudadanía, para finalizar con una reseña y reflexión de las consultas infantiles-juveniles promovidas por sociedad civil, UNICEF y el IFE en México. A manera de conclusión se hacen algunas reflexiones finales y se da cuenta de la importancia de seguir ampliando los espacios para la participación ciudadana de las generaciones jóvenes.es_MX
dc.description.abstractEl presente escrito es una aproximación al desarrollo conceptual seguido del análisis de algunas prácticas de participación infantil y ciudadanía que se encuentran en México. Se inicia con el contexto internacional que propició la aceptación de la participación infantil como un elemento importante para el ejercicio de sus derechos. Se hace referencia al cambio paradigmático con respecto a la niñez que se refleja en la Convención Internacional de los Derechos del Niño de Naciones Unidas. Se analiza la relación entre participación y ciudadanía, para finalizar con una reseña y reflexión de las consultas infantiles-juveniles promovidas por sociedad civil, UNICEF y el IFE en México. A manera de conclusión se hacen algunas reflexiones finales y se da cuenta de la importancia de seguir ampliando los espacios para la participación ciudadana de las generaciones jóvenes.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/477/474-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 43-66es_MX
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 43-66es_MX
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 43-66es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 43-66en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 43-66es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleParticipación infantiles_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons