Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34619

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodallegas Burgos, Emmanuel
dc.creatorRodallegas Burgos, Emmanuel-
dc.date2020-12-01-
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34619
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/925
dc.description
dc.description.abstractThis paper is part of a broader investigation into the creative activity of Mexican musicians and the subjective (psychosocial) relevance that this activity has. What is presented here focuses on the distinction made by Roland Barthes between a first listening and a second listening, a distinction considered of interest to conceive the sound experience, which runs parallel to the conformation of the human world. In the same way, the castoridean philosophy and the recovery that it brings about from freudian psychoanalysis, allow to highlight the way in which the initial incontinence of the human psyche (as a source of representations) is combined with the sounds of the world, to settle on the subjectivation of the individual, as well as the way in which hearing is fixed to sound codes that, when challenged, make possible the symbolic opening of the orderings of the social and individual being-for-itself.en-US
dc.description.abstractEl presente artículo forma parte de una investigación más amplia sobre la actividad creadora de músicos mexicanos y de la relevancia subjetiva (psicosocial) que dicha actividad posee. Lo aquí expuesto se centra en la distinción realizada por Roland Barthes entre una escucha primera y una escucha segunda, distinción considerada de interés para concebir la experiencia sonora, que corre de forma paralela a la conformación del mundo humano. De igual manera, la filosofía castorideana y la recuperación que ésta lleva a cabo del psicoanálisis freudiano permiten poner de relieve la manera en que la incontinencia inicial del psiquismo humano (en tanto fuente de representaciones) se conjuga con las sonoridades del mundo para decantarse en la subjetivación del individuo, así como la forma en que la audición queda fijada en códigos sonoros que, cuando quedan puestos, en entredicho, posibilitan la apertura simbólica de los ordenamientos del para-sí social e individual.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/925/912-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 54: Identidad, voz y cuerpo; 277-303es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 54: Identidad, voz y cuerpo; 277-303en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 54: Identidad, voz y cuerpo; 277-303es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleSubjetividad y creación musicales_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Convergencias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons