Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34611

Title: Creación artística y movimientos sociales: redefinir la relación entre política y estética
Authors: Cerda García, Alejandro
Falleti, Valeria
Gómez, Jorge Armando
Issue Date: 1-Dec-2017
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 48: Subjetividades migrantes. Desplazamientos, nomadismos y globalización; 141-179
Abstract: The praxis of social movements has been traditionally related to aesthetic creations, either in the visual sphere, in music composition or in oral communication. Painting, singing or talking about the problems of a particular society using aesthetic have been for certain groups a way of denouncing, attracting followers or communicate political projects.These aesthetic creations, that usually break or redefine official cultural norms, are always polysemic: do they express issues against which social movements act or do they help to build new realities by proposing original, transgressive and performative aesthetic readings? In this article, by analyzing different aesthetic creations by social movements and organizations in Mexico, we argue that these creations are the synthesis of elements from different cultural environments while they go beyond political enunciation in order to redefine what is consider political and the way in which politics is done.
La praxis de los movimientos sociales ha estado vinculada, tradicionalmente, a las creaciones estéticas tanto en el terreno visual como en la composición musical o en la llamada oralitura. Pintar, cantar o hablar mediante códigos estéticos particulares sobre las problemáticas de una sociedad o una colectividad ha sido, a lo largo de los años, una forma de denunciar, atraer partidarios o simplemente dar a conocer sus proyectos políticos.Estas creaciones estéticas, que normalmente rompen o redefinen los códigos culturales oficiales o de las élites, son siempre polisémicas: ¿qué implica pensar la relación entre subjetividad, política y estética teniendo como referente la producción artística de los movimientos sociales? En este artículo se argumenta, a partir de retomar distintas expresiones de la producción artística del movimiento zapatista en México, que se trata de un campo en el que se elaboran síntesis de elementos provenientes de distintos referentes culturales al tiempo que se va más allá de la enunciación política para llegar a redefinir lo político y la forma de hacer política.
Description: 
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/824
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34611
Appears in Collections:Convergencias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons