Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34607

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMedina Melgarejo, Patricia
dc.creatorMedina Melgarejo, Patricia-
dc.date2007-12-01-
dc.date.issued2007-12-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34607
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/482
dc.description
dc.description.abstractConfigurations of frontiers, interculturality and politics of identity. Indigenous children, school and migration (Mexico). This work starts from the distinct conceptions of identity with an analytic sense, defining the identification social and ethnic processes as memories –narratives and of self practice. In consequence, a critical debate is established on the epistemic frontiers in the conceptions of interculturality, in the frame of the relations state-nation and their cultural and historical contours. Questions to discuss on politics of identity as forms of “visibility and invisibility” on education and its pedagogical intercultural vicissitudes. As part of this argumentation, the experiences of indigenous children, migratory workers in Mexico are documented.en-US
dc.description.abstractEste trabajo parte de las distintas concepciones de identidad con un sentido analítico, definiendo los procesos identitarios sociales y étnicos como memorias –narrativas y prácticas de sí. En consecuencia se establece un debate crítico sobre las fronteras epistémicas en las concepciones de interculturalidad, en el marco de las relaciones Estado-nación y sus contornos culturales e históricos. Cuestiones a discutir en cuanto a políticas de identidad como formas de “visibilidad e invisibilidad” en educación y sus vicisitudes pedagógicas interculturales. Como parte de esta argumentación se documentan las experiencias de niñ@s indígenas, trabajador@s migrantes en México.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/482/479-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 171-194es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 171-194en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 28: Participación infantil y juvenil: perspectivas críticas; 171-194es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.titleConfiguración de fronteras, interculturalidady políticas de identidades_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Convergencias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons