Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33458

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMendoza Martínez, Félix
dc.creatorMendoza Martínez, Félix-
dc.date2006-12-05-
dc.date.accessioned2022-10-04T22:54:23Z-
dc.date.available2022-10-04T22:54:23Z-
dc.date.issued2006-12-05
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33458
dc.identifier.issn2448-6647
dc.identifier.urihttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/591
dc.description
dc.description.abstractForeign language teaching is currently in what we consider to be a “new development crisis.” We refer to the fact that, in spite of advances in experimental educational psychology, the results of the foreign language teaching-learning process are far from satisfactory whether in terms of effectiveness or the quality of communicative skills mastery. Neither a focus on communicative skills nor adoption of a constructive approach to the process seem to have been able to resolve this “crisis.” This study attempts to analyze the situation under a Vygotskian viewpoint, more specifically according to P.Y. Galperin’s theory (1959, 1966) of guiding assimilation. A pedagogical intervention model that could help to resolve this problem is proposed.en-US
dc.description.abstractLa enseñanza de las lenguas extranjeras atraviesa hoy por lo que consideramos una “nueva crisis del desarrollo”. Nos referimos al hecho de que, no obstante los avances experimentados en el campo de la psicopedagogía, los resultados del proceso de enseñanza-aprendizaje de dichas lenguas, en términos tanto de eficiencia terminal como de calidad del dominio de habilidades comunicativas, distan mucho de ser satisfactorios. La utilización del enfoque comunicativo y la adopción de un abordaje constructivista de este proceso parecen no estar aún en condiciones de resolver esta “crisis”. En este trabajo se trata de analizar esta situación a la luz de la concepción vygotskiana, y más concretamente, de la teoría de la dirección de la asimilación de P. Y. Galperin (1959, 1966), y se propone un modelo de intervención pedagógica que podría coadyuvar a resolver esta problemática.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/591/591-
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36es_MX
dc.relation.ispartofseriesReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36es_MX
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analysis of university problems; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceREencuentro. Analysis of university problems; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36en-US
dc.sourceReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36es-ES
dc.sourceREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 47 (2007): No. 47, La enseñanza de las lenguas; 29-36fr-FR
dc.source2448-6647-
dc.titleTeoría de la dirección de la asimilación y enseñanza de una lengua extranjeraes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons