Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33435

Title: La Universidad Clásica Medieval, origen de la Universidad Latinoamericana
Authors: Schara, Julio César
Issue Date: 6-Nov-2006
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Series/Report no.: Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 84-95
REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 84-95
REencuentro. Analysis of university problems; No 45 (2006): No. 45, Políticas Educativas; 84-95
Abstract: Para poder comprender las nuevas políticas públicas debemos deconstruir las mismas teorías que puedan abordar el valor de la Universidad en la sociedad del siglo XXI, debemos rehacer el sistema metodológico para estar en posibilidad no sólo de descubrir las leyes de la organización y significación de la investigación universitaria, sino para transformar los elementos constitutivos que han determinado la inercia de esa institución de la época contemporánea. Por ello, es importante el análisis de las estructuras históricas, que si bien han variado de una época a otra, y de la distancia del mundo clásico, grecolatino, al mundo medieval, llevan en su estructura contenidos latentes sincrónicos que nos permitirían resemantizar el sentido futuro de la Universidad. Esto sería también un análisis dialéctico, esto es, una conjugación del espectro diacrónico contemporáneo y sincrónico histórico, de la dinámica misma de las estructuras universitarias.
To understand modern public policy, it is necessary to deconstruct current theories on the value of the university in twenty-first century society. We must remake the methodological system to be able not only to explain the organizational laws and meaning of university research, but also to transform those of its components that have lent it inertia in the contemporary era. To do so, it is necessary to analyze past structures, for while these have varied from one era to the next; from the classical age, to the Graeco-Latin, to the medieval world, they all carry within them the latent content of their age that helps us to reframe the future direction of the university. This would also be a dialectic analysis; that is, a merging of the contemporary diachronic and historical synchronic spectra with the dynamic of university structures.
Description: 
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/568
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33435
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons