Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33361

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDias Sobrinho, José
dc.creatorDias Sobrinho, José-
dc.date2006-11-17-
dc.date.accessioned2022-10-04T22:54:00Z-
dc.date.available2022-10-04T22:54:00Z-
dc.date.issued2006-11-17
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33361
dc.identifier.issn2448-6647
dc.identifier.urihttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/494
dc.description
dc.description.abstractHigher education is not a coherent system, nor even a contradiction-free whole. In recent decades, educational institutions have lost a great part of their identity as "institutions," tending to become "businesses" that yield to the dictates of the market. This has contributed considerably towards weakening their role of reconciling the individual with society; that is, their ability to make a significant contribution to the creation of a social being. For institutions of higher education to recover their role in promoting human independence and emancipation, a reflection which questions the ethical-political meanings of education is required.en-US
dc.description.abstractLa educación superior no es un sistema coherente, ni mucho menos es una totalidad sin contradicciones. En las últimas décadas, las instituciones educativas han perdido en gran parte su sentido de “instituciones” y tienden a ser “organizaciones” subordinadas a los dictados del mercado. Eso debilita enormemente su carácter de mediación entre el individuo y la sociedad global, esto es, su capacidad de contribuir calificadamente para la constitución del sujeto social. Recuperar el papel de las instituciones de educación superior con respecto a la autonomía y a la emancipación humana, requieren una reflexión que cuestione los significados ético-políticos de la formación, que es la finalidad esencial de toda educación.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/494/494-
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30es_MX
dc.relation.ispartofseriesReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30es_MX
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analysis of university problems; No 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceREencuentro. Analysis of university problems; No 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30en-US
dc.sourceReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30es-ES
dc.sourceREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 40 (2004): No. 40, Encrucijadas de la educación superior ante el nuevo siglo; 21-30fr-FR
dc.source2448-6647-
dc.titleAutonomía y evaluaciónes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons