Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32456

Title: Federalismo y redistritación electoral en México
Authors: López Levi, Liliana
Soto Reyes Garmendia, Ernesto
Issue Date: 13-Nov-2008
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Politics and Culture; No 29 (2008): No. 29: Reforma del Estado, gobernabilidad y los juegos de poder; 125-147
Política y Cultura; Núm. 29 (2008): No. 29: Reforma del Estado, gobernabilidad y los juegos de poder; 125-147
Politique et culture; No 29 (2008): No. 29: Reforma del Estado, gobernabilidad y los juegos de poder; 125-147
Abstract: This article discusses electoral redistricting and its effect on the integration of national representation. We analyze the possibility of a redistricting process in agreement with federalism, democracy and the electoral system, in the context of the State Reform project. The paper tackles electoral federalism to identify actual disparities among the local electoral systems and with the federal one, from which some difficulties are identified and solutions are proposed, such as a new composition of the local and federal electoral institutes and from the redistricting task.
El artículo discute la redistritación electoral y su efecto en la integración de la representación nacional. Se analiza la posibilidad de una redistritación más acorde con el federalismo, la democracia y el sistema electoral, en el marco del proyecto de Reforma del Estado. El trabajo aborda el federalismo electoral mexicano para identificar la disparidad existente entre los sistemas electorales de las entidades federativas y con el federal; de ahí se desprenden algunas dificultades y propuestas para solucionarlas, a partir de una nueva composición de los institutos electorales locales y del federal y desde la tarea misma de la redistritación.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1049
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32456
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons