Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32285

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJuárez Núñez, José Manuel
dc.contributor.authorComboni Salinas, Sonia
dc.creatorComboni Salinas, Sonia-
dc.creatorJuárez Núñez, José Manuel-
dc.date2007-10-30-
dc.date.accessioned2022-10-04T22:46:40Z-
dc.date.available2022-10-04T22:46:40Z-
dc.date.issued2007-10-30
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32285
dc.identifier.issn0188-7742
dc.identifier.urihttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/878
dc.description
dc.description.abstractThe educational project in Latin American countries, especially those of Mexico and Bolivia, has been used as a nations integration and unification State instrument, since the beginning of the Colonization period. Even though, in the last twenty years, on both countries some Indian alternative project educational programs have been raised, they have important differences, which are shown, not only in their legislation but also in their policies and programs. The essence of these differences may be found in their own legislation, which states a “national, democratic, intercultural and bilingual education” for all Bolivian and an Indian population exclusive education in the Mexican care. This comparative study will be the objective of this article.en-US
dc.description.abstractLa educación en países como México y Bolivia ha sido considerada el instrumento por excelencia para la unificación y la integración de la nación. Sin embargo, los indígenas no han recibido una atención particular de acuerdo con sus necesidades socioeconómicas, lingüísticas y culturales. En las dos últimas décadas los países de América Latina han adoptado el modelo de la educación intercultural bilingüe. Bolivia y México muestran algunas diferencias importantes ya que, a pesar de los objetivos comunes propuestos, las políticas y las estrategias difieren. Ambas legislaciones definen a la educación como democrática y como fundamento de la integración nacional que busca la justicia, la solidaridad y la igualdad social. Pero Bolivia especifica que es intercultural y bilingüe, mientras que en México se dice que respeta los derechos y las lenguas indígenas, pero no se proclama ni intercultural ni bilingüe, como totalidad del sistema educativo, sino que se mantiene como una modalidad educativa dirigida a la población indígena exclusivamente.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherPolitics and Cultureen-US
dc.publisherPolítica y Culturaes-ES
dc.publisherPolitique et culturefr-FR
dc.relationhttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/878/860-
dc.relation.ispartofseriesPolítica y Cultura; Núm. 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359es_MX
dc.relation.ispartofseriesPolitique et culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359es_MX
dc.relation.ispartofseriesPolitics and Culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Política y Culturaes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcePolitics and Culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359en-US
dc.sourcePolítica y Cultura; Núm. 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359es-ES
dc.sourcePolitique et culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 333-359fr-FR
dc.source0188-7742-
dc.titleDiversidad y educación en México y Boliviaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons