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dc.contributor.authorCastiglione, María Celeste
dc.creatorCastiglione, María Celeste-
dc.date2007-10-30-
dc.date.accessioned2022-10-04T22:46:40Z-
dc.date.available2022-10-04T22:46:40Z-
dc.date.issued2007-10-30
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32281
dc.identifier.issn0188-7742
dc.identifier.urihttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/874
dc.description
dc.description.abstractThis article compares between the Master and Slave dialectic and the Brazilian Landless Workers Movement (MST). This movement presents new elements that are beyond the traditional analysis criteria in such fields as religion, health and education. According to Tilman Evers popular movements in Latin America can be divided into three periods. In the first one, from 60’s to 70’s, the movements are identified with terrorist actions. In the second period, popular movements become closer to human rights and are accepted by public opinion. Considering MST as a new social movement, we can see its originality in the treatment of religion, health and education policies. Power relationships can no longer be analyzed in terms of traditional polar oppositions and demand new formulations.en-US
dc.description.abstractEl artículo es una comparación entre la dialéctica del amo y el esclavo y el Movimiento de los Trabajadores Sin Tierra (MST) de Brasil. Según Tilman Evers, los movimientos populares en América Latina se dividen en tres periodos. En el primero, de los sesenta a los setenta, se los asocia con actos terroristas. El segundo, de principios de los años ochenta, se produce como oposición al régimen autoritario y luego al neoliberal. El tercero, desde mediados de los años ochenta, viene del campo y posee más fuerza y resistencia. Consideramos al MST como una síntesis de las dos etapas anteriores. Este nuevo movimiento social muestra su originalidad en el tratamiento de la religión, la salud y la educación. Las relaciones de poder ya no pueden ser analizadas en términos de las oposiciones tradicionales, y exigen nuevas formulaciones.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherPolitics and Cultureen-US
dc.publisherPolítica y Culturaes-ES
dc.publisherPolitique et culturefr-FR
dc.relationhttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/874/856-
dc.relation.ispartofseriesPolitics and Culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257es_MX
dc.relation.ispartofseriesPolítica y Cultura; Núm. 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257es_MX
dc.relation.ispartofseriesPolitique et culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Política y Culturaes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcePolitics and Culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257en-US
dc.sourcePolítica y Cultura; Núm. 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257es-ES
dc.sourcePolitique et culture; No 17 (2002): No. 17: América Latina; 241-257fr-FR
dc.source0188-7742-
dc.titleAmo, esclavo y los Sin Tierraes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
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