Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32266

Title: Disciplina y espacios públicos. El caso de la EIME, 1915-1932
Authors: Granados García, Aimer
Issue Date: 31-Oct-2007
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Politics and Culture; No 16 (2001): No. 16: Estudios de historia de México, Siglos XIX y XX; 275-294
Política y Cultura; Núm. 16 (2001): No. 16: Estudios de historia de México, Siglos XIX y XX; 275-294
Politique et culture; No 16 (2001): No. 16: Estudios de historia de México, Siglos XIX y XX; 275-294
Abstract: This article is a case study centered around the analysis of discipline in the School of Electric and Mechanical Engineer (eime) between 1915 and 1932. To develop this research, the historic archive of this institution was consulted. The analysis is based on foucultian theory of the oversee and punish. The research shows the way in which school authorities conceived a discipline regulation orientated to oversee and maintaining the students in a specific space conceived to guarantee a strict order. On the other hand, this article focuses on the way that the space near the school such as the street, the neighborhood and the poolhalls allowed the pupils to breake the discipline imposed by the school authorities.
Este artículo es un estudio de caso que se centra en el análisis del aparato disciplinario de la Escuela de Ingenieros Mecánicos Electricistas (EIME) durante el periodo comprendido entre 1915 y 1932. Para la realización de este trabajo se consultó el archivo histórico de esta institución. El análisis se alimenta de la teoría foucaultiana del vigilar y castigar. La investigación muestra cómo las autoridades de la Escuela concibieron un reglamento de disciplina orientado a vigilar y mantener a los estudiantes en un espacio concebido para garantizar un estricto orden en la misma. Por otra parte se estudia cómo el espacio cercano a la Escuela, la calle, la vecindad y el billar permitieron al alumno romper la norma disciplinaria impuesta por las autoridades de la EIME.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/859
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32266
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons