Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/29703

Title: La creatividad en el arte (tekné) de diseñar
Authors: Rivera Díaz, Luis Alberto
Issue Date: 19-Dec-2007
Publisher: Design and Society
Diseño y Sociedad
Design et société
Series/Report no.: Design et société; No 18 (2008): No. 18, Primavera 2005; 68-73
Diseño y Sociedad; Núm. 18 (2008): No. 18, Primavera 2005; 68-73
Design and Society; No 18 (2008): No. 18, Primavera 2005; 68-73
Abstract: El artículo ubica al diseño dentro del ámbito de las artes retóricas. En ese contexto, se argumenta sobre dos aspectos: por un lado, acerca de la noción de arte; por otro, se enfoca a explicitar el sistema formal de la retórica, que es consecuencia de la aspiración de esta antigua disciplina por mantener su estatuto de arte o teckné. A lo largo del texto, se realizan referencias sobre la relación entre las categorías de la retórica y la creación de objetos de diseño, y se concluye con el reporte de una experiencia particular desarrollada por maestros y alumnos de la UAM Xochimilco y de la Universidad Latina de América, ubicada en Morelia, Michoacán.
The article situates design in the field of the rethorical arts. In such context, it discusses two aspects: on one side, about the notion of art; on the other, it tries to explain the rethoric formal system, a consequence of the aim ot this old discipline in order to maintain its place as art or tekné. Several references about the relationship between the categories of rethoric and the conception of design objects are made along the text. The conclusion reports a particular experience developed by teachers and students of the UAM Xochimilco and the Universidad Latina de América in Morelia, Michoacán.
Description: 
URI: https://disenoysociedadojs.xoc.uam.mx/index.php/disenoysociedad/article/view/247
ISSN: 0188-7025
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/29703
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons