Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/29026

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCabanillas, Natalia
dc.contributor.authorBalbuena, Yamila
dc.creatorCabanillas, Natalia-
dc.creatorBalbuena, Yamila-
dc.date2022-01-20-
dc.date.issued2022-01-20
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202297-10
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1302
dc.description
dc.description.abstractThe most interesting intellectual tradition of cultural studies invites us to observe the interconexion among life experiences, culture and power. In this paper we aim to analyze racism and colonialism continuities in contemporary South Africa from a feminist point of view, where official narratives about South African recent past are contested. Our starting point is the video-instalation The Black Painting: Dead White Man de Tracey Rose, presented at Goodman Gallery, Cape Town in 2015, in order to analyze the binarism as an epistemological discourse producing history and framing art as one of the possible historical narratives; simultaneously, we aim to underline the young Black artist contribution to a radical critic of South African History and its present resonances.en-US
dc.description.abstractLa tradición más valiosa de los estudios culturales nos invita a observar las articulaciones e interconexiones entre las experiencias de vida, la cultura y el poder. Este artículo parte de esa premisa para analizar las continuidades del colonialismo y del racismo desde un punto de vista feminista y situado; interpretación que contesta el relato oficial sobre el pasado reciente sudafricano. A partir de la instalación The Black Painting: Dead White Man de Tracey Rose en el 2015, queremos reflexionar acerca del binarismo como problema político y epistémico –presente en aquel contexto– y también hacer visibles otras voces y memorias, la de jóvenes artistas negres en lucha por su interpretación y representación.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1302/1250-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 97: "Mujeres y cultura en tiempo de crisis"; 213-230es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 97: "Mujeres y cultura en tiempo de crisis"; 213-230es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.titleEl arte en la encrucijada de la historia sudafricanaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons