Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/29010

Title: Posgrado y educación no presencial
Authors: Navarro Martínez, Sergio Iván
Ramos Muñoz, Dora Elia
Mena Farrera, Ramón Abraham
Issue Date: 27-Sep-2021
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 96, Tomo II: "El impacto de la covid-19 en la educación superior, la salud y las emociones"; 41-63
Abstract: In 2020 health emergency shocked educational system at all levels. It revealed the profound inequality that exists in the social, cultural and economic spheres in different sectors of the of the student population. The classroom was extinguished as a democratizing element of the students, and when this link was broken, the unequal conditions were exposed. The article argues from the analysis of conversations and questionnaires applied to the academic-student community of El Colegio de la Frontera Sur, the challenges of the use of information and communication technologies (ICT) in times of COVID-19. Among the main findings is that the confinement exposed the challenges of pedagogical updating and institutional organization; more than just connectivity and digital literacy. But even more importantly, it shows the resistance that was built from students and teachers.
La situación de emergencia sanitaria del 2020 sacudió el sistema educativo y dejó en evidencia la profunda desigualdad en los ámbitos sociales, culturales y económicos de la población estudiantil. El aula se extinguió como elemento democratizador de los estudiantes y, al quebrarse este eslabón, se expusieron las condiciones de desigualdad. El artículo plantea, —a partir del análisis de conversatorios y cuestionarios aplicados a la comunidad académico-estudiantil de posgrado de El Colegio de la Frontera Sur— los desafíos del uso de las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) en tiempos de la COVID-19. Entre los hallazgos más relevantes se encuentra que el confinamiento trajo consigo retos y desafíos en la actualización pedagógica y en la organización institucional; en materia de conectividad y en temas de alfabetización digital. Pero la lección más importante que deja tiene que ver con: la resistencia construida desde estudiantes y docentes.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1264
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2021962-02
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons