Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28973

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRojas Rueda, Alberto
dc.creatorRojas Rueda, Alberto-
dc.date2020-11-23-
dc.date.issued2020-11-23
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202093-07
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1130
dc.description
dc.description.abstractIn 2012, the permanent constituent incorporated, through an amendment to the fourth article of the Mexican Constitution (CPEUM from its name in Spanish), human rights to the healthy environment, water, and sanitation, including, in its transitory, the mandate to Congress of the Union to publish a General Water Law (LGA). To meet this legislative obligation, various legislators and citizens presented, as of June 2020, four initiatives in the LXIV Legislature. The objective of this work is to review the human rights component of these proposed laws, through a bibliographic review and an analysis with a human rights approach of the State’s obligations in this matter contained in the proposals, which allowed the identification of 22 human rights different inserts in the initiatives. The result recognizes the usefulness of this methodology and its relevance for the legislative process.en-US
dc.description.abstractEn 2012, el constituyente permanente incorporó, mediante una reforma al artículo cuarto de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM), los derechos humanos al medio ambiente sano, al agua y saneamiento, incluyendo, en sus transitorios, el mandato al Congreso de la Unión para publicar una Ley General de Aguas (LGA). Con el fin de atender esta obligación legislativa, diversos legisladores y ciudadanos presentaron a junio de 2020, cuatro iniciativas en la LXIV Legislatura. El objetivo del presente trabajo es realizar una revisión del componente de derechos humanos de estas propuestas de ley, mediante una revisión bibliográfica y un análisis con ese enfoque de las obligaciones del Estado en esta materia contenidas en las propuestas, lo que permitió identificar 22 derechos humanos distintos insertos en las iniciativas analizadas. El resultado reconoce la utilidad de esta metodología y su pertinencia para el proceso legislativo.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1130/1146-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 93: "El agua de la nación: entre los derechos humanos y el mercado"; 149-170es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 93: "El agua de la nación: entre los derechos humanos y el mercado"; 149-170es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.source10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202093-
dc.titleHacia una Ley General de Aguases_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons