Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28576

Title: Sobre dialéctica, superexplotación y dependencia Notas acerca de Dialéctica de la dependencia
Authors: Osorio, Jaime
Issue Date: 30-Sep-2013
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 72: "Ruy Mauro Marini: 40 años de Dialéctica de la dependencia"; 57-76
Abstract: With Ruy Mauro Marini’s Dialéctica de la dependencia, Latin-American social theory culminated a long effort seeking to formulate a theory of Dependant Capitalism and the laws that reproduce it. At the center of diverse characteristics, the superexploitation of labour force becomes a fundamental element as it articulates and explains the present tendencies of capital reproduction in the region. In the present article it is argued that it is the own development of the value witch feed its tendencies to damage it. At the same time, the political dimension of Marin’s analysis is emphasized, accentuating the responsibility of local ruling classes in the reproduction of dependency.
Con Dialéctica de la dependencia, de Ruy Mauro Marini, la teoría social latinoamericana logró culminar un largo esfuerzo en aras de formular una teoría del capitalismo dependiente y de las leyes que lo reproducen. En el seno de diversas características, la superexplotación de la fuerza de trabajo se erige en el elemento fundamental, al articular y explicar las tendencias presentes en la reproducción del capital en la región. Se argumenta en este escrito que es el propio desarrollo del valor el que alimenta las tendencias a violentarlo. Asimismo, se enfatiza la dimensión política del análisis de Marini, destacando las responsabilidades de las clases dominantes locales en la reproducción de la dependencia.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/204
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28576
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons