Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28569

Title: Percepciones de niños y niñas zapatistas; Guerra, resistencia y autonomía
Authors: Rico Montoya, Angélica
Issue Date: 22-Apr-2014
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 73: "A 20 años de la rebelión zapatista"; 57-79
Abstract: One of the main objectives of low intensity warfare is isolating the guerrillas from their support bases and especially suppress the next generations of opponents. Indigenous infants are, as potential successors to the organization and community life, a target group of the military intelligence. However, the apatista children are not only victims of violence, but have become real actors, responding to it with their own practices of resistance and actively participating in the strategic efforts by the Zapatista Movement for the construction of their autonomy.
Uno de los objetivos principales en la guerra de baja intensidad es aislar a la guerrilla de sus bases de apoyo y de manera especial suprimir a las siguientes generaciones de adversarios. Los niños indígenas como posibles continuadores de la organización y la vida comunal, son un grupo objetivo de la inteligencia militar. Sin embargo, los niños y niñas zapatistas no son sólo víctimas ante la violencia, sino que se han convertido en verdaderos actores, respondiendo ante ésta con sus propias prácticas de resistencia y participando activamente en las estrategias impulsadas por el movimiento zapatista, para la construcción de su autonomía.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/190
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28569
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons