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Title: Teoría nuestra-americana de los derechos humanos
Authors: Vargas Mendoza, Mauricio Iván
César Kala, Julio
Issue Date: 1-Jul-2020
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 91: "El nuevo sistema político mexicano. Situación y cambio estructural"; 125-154
Abstract: According to Thomas Kuhn, the paradigms are “the whole constellation of beliefs, values, techniques, etc., shared by the members of a given community”, on the other hand, Imre Lakatos talks about investigation programs, thus the constellation accepted by a scientific community in the Ibero-American regional philosophy, regarding human rights arises from the paradigm or investigation programs, that we have called our-American iusmaterialism, this emerged in the decade of the 80’s, from the criticism of the liberal European paradigm, but with the years and the set of historical, philosophical, legal reconstructions, social, artistic and cultural, this Ibero-American tradition, has the necessary elements to be formulated as an epistemological rupture that generates the paradigm of our-American iusmaterialism, forming theories such as analogical historical iusnaturalism, Ibero-American pluralism, analogical hermeneutics, hermeneutics from the Ibero-American real, the socialist theory of people’s lives among others, on the other hand, internal traditions are formed that may be: the tradition of pre-American peoples, the Spanish-Latin American tradition and the IberoLatin American tradition. This research work does not intend to establish a unique structure, only to discuss the scientific community, the possible emergence of a new paradigm of law, our-American Iusmaterialism, which is still emerging and under constant construction.
Según Thomas Kuhn, los paradigmas son “toda la constelación de creencias, valores, técnicas, etcétera, que comparten los miembros de una comunidad dada” (Marín, 2007); por otro lado, Imre Lakatos habla sobre programas de investigación, así la constelación aceptada por una comunidad científica en la filosofía regional iberoamericana en materia de derechos humanos surgió del paradigma o programa de investigación que hemos denominado iusmaterialismo nuestro-americano, que inició en la década de 1980 a partir de la crítica al paradigma europeo liberal, pero con los años y el conjunto de reconstrucciones históricas, filosóficas, jurídicas, sociales, artísticas y culturales, esta tradición iberoamericana cuenta ahora con los elementos necesarios para formularse como una ruptura epistemológica que genera el paradigma del iusmaterialismo nuestro-americano, formando teorías como el iusnaturalismo histórico analógico, el pluralismo iberoamericano, la hermenéutica analógica, la hermenéutica desde lo real iberoamericano, la teoría socialista de la vida de los pueblos, entre otras. Además, se forman tradiciones internas como la tradición de los pueblos preamericanos, la tradición hispano-iberoamericana y la tradición iberolatinoamericana. Este trabajo de investigación no pretende establecer una estructura única, sólo poner a discusión de la comunidad científica, la posible aparición de un nuevo paradigma del derecho, el iusmaterialismo nuestro-americano, el cual se encuentra en construcción constante.
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URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1109
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/28326
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