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Title: Descentralización postergada, ¿por qué?
Other Titles: Veredas: Journal of Sociological Thought; No Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 119-146
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 119-146
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 119-146
Authors: Rosique Cañas, José Antonio
Góngora Soberanes, Janette
Issue Date: 22-Jan-2009
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Description: Why does the Basic Education Management in Mexico City keeps on with an exceptional situation depending on the federal government through the SEP? Why the educative decentralization in Mexico City has been put back? We detach these questions from our interest of analyzing the situation that prevails in regards to the basic education system in Mexico City. For that purpose we will explain through a brief historical recount of the centralism that has prevailed within juridical relationships of the Federation with the federative entities of the central government roll in the public sponsorship of education of the fiscal resources distribution and the conflicts of political interest that has covered the decentralization among the local and federal governments and the union’s organizations. KEY WORDS: federalism, educative decentralization, educative sponsorship, basic education.
¿Porqué la administración de la educación básica en el Distrito Federal continúa con una situación de excepción dependiendo del gobierno federal a través de la Secretaría de Educación Pública (SEP)?; ¿por qué se ha postergado la descentralización educativa en la ciudad de México? De estas interrogantes se desprende nuestro interés por analizar la situación que prevalece respecto al sistema de educación básica en el Distrito Federal. Para ello, daremos cuenta a partir de un breve recuento histórico del centralismo que ha prevalecido en las relaciones jurídicas de la Federación con las entidades federativas; del papel del gobierno central en el financiamiento público de la educación; de la distribución de los recursos fiscales y de los conflictos de interés político que han permeado la descentralización entre los gobiernos local y federal y los organismos sindicales. PALABRAS CLAVE: federalismo, descentralización educativa, financiamiento educativo, educación básica.
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/522
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20726
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