Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20725

Title: Procesos culturales, diversidad y educación. Globalización y resignación de lo local
Other Titles: Veredas: Journal of Sociological Thought; No Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 93-118
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 93-118
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. Especial (2009): No. Especial, Educación problemas y tendencias; 93-118
Authors: Comboni Salinas, Sonia
Issue Date: 22-Jan-2009
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Description: This work analyses the impact of globalization in culture and identity processes in countries with a high social and cultural heterogeneity, such as Mexico. It is considered the role of education in the challenges that a globalized society imposes, regarding to the specific characteristics of the local population. From a general perspective of globalization, this paper also investigates its impact on cultural and identity processes, which are the bases of the integration of culture, education and communication. At last, it is considered the educational policies and their main concerns about the needs of the educational system and of the population it attends, since the perspective of constructing quality and searching for equality, having ‘interculturality’ as the horizon of a possible future. KEY WORDS: globalization, identity, culture, education, equality.
En el presente trabajo se analiza el impacto de la globalización en los procesos culturales e identitarios en los países caracterizados por una gran heterogeneidad cultural y social, en especial México; así como el papel que corresponde a la educación, tomando en cuenta las características específicas de la población que atiende y los retos y demandas que una sociedad mundializada le impone. Dicho análisis se organiza a partir de una visión general de la mundialización y su impacto en los procesos culturales e identitarios, los cuales fundamentan el proceso integrador cultura-educación-comunicación, tomando en cuenta las políticas educativas, sus principales preocupaciones frente a las necesidades que se derivan de las poblaciones atendidas por el sistema educativo, bajo la perspectiva de la construcción de la calidad y de la búsqueda de la equidad, teniendo a la interculturalidad como horizonte de un futuro posible. PALABRAS CLAVE: globalización, identidad, cultura, educación, equidad.
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/521
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20725
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.