Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20713

Title: Tendencias y contradicciones de las políticas de organismos internacionales en instituciones de educación superior en México
Other Titles: Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico; Núm. Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 143-160
Veredas: Journal de la pensée sociologique; No Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 143-160
Veredas: Journal of Sociological Thought; No Especial/2 (2013): No. Especial/2, Teorías, enfoques sociales y problemas nacionales; 143-160
Authors: Couturier Bañuelos, Delia Patricia
Noriero Escalante, Lucio
Issue Date: 27-Nov-2013
Publisher: Veredas: Journal of Sociological Thought
Veredas: Revista del Pensamiento Sociológico
Veredas: Journal de la pensée sociologique
Description: The principal aim of this paper is to present the trends imposed on the educational model of Higher Education Institutions (HEI) in Mexico by international agencies such as the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) within the current context of economic globalization and information and communication technologies (ICT). In conclusion we present some considerations on the role that higher education should play in Mexico, from an ethical perspective and based on an educational model that is socially relevant and committed to the social development of Mexico as nation.
El objetivo de este trabajo es presentar en un primer momento bajo el contexto de economía globalizadora, de la llamada sociedad del conocimiento y de las tecnologías de información y comunicación, las tendencias impuestas sobre el modelo educativo de las instituciones de educación superior (IES) en México, por los organismos internacionales, como la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) y la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). A manera de cierre se presentan algunas consideraciones sobre el papel que debería desempeñar la educación superior en México, desde el punto de vista ético y sustentado en un modelo educativo con pertinencia social y comprometido con el desarrollo social de México como nación.
URI: https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/509
ISSN: 1665-1537
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20713
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.