Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20109

Title: Zonas de experiencia
Other Titles: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 46: Experiencia, acción y palabra; 207-241
Authors: Medina Melgarejo, Patricia
Issue Date: 18-Oct-2017
Publisher: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
Description: This work sustains an epistemic and methodological proposal in the investigative field, starting from the understanding of the experience zones, as processes and spaces of subjectivation and activation of the memories. For this purpose, an argumentative route is carried out at four moments; the first discusses the etymology and the problematization of the experience: political philosophy, social theory and the descolonizadores turns. The second one interrogates the action of the experience in the political subjectivation political starting from the sub/alternity, antagonism and emancipation process. The third develops the analysis of the accounts of injustice and emancipation of a teacher, fellow Coordinadora Nacional de Trabajadores de la Educación (CNTE) in Oaxaca. The fourth moment, supports the approaches of the epistemic proposal of the experience zones discussing the tensions and the methodological understanding of “other ways to investigate†.
En este trabajo se sustenta una propuesta epistémica y metodológica en el ámbito investigativo a partir de la comprensión de las zonas de experiencia, en tanto procesos y espacios de subjetivación y activación de las memorias. Para este propósito, se efectúa un itinerario argumentativo en cuatro momentos; el primero analiza la etimología y la problematización de la experiencia en: la filosofía política, teoría social y los giros descolonizadores; el segundo interroga la acción de la experiencia en la subjetivación política, teniendo como base los procesos sub/alternidad, antagonismo y emancipación; en el tercero se desarrolla la analítica de los relatos de experiencias de injusticia y emancipación de una profesora, integrante de la Coordinadora Nacional de Trabajadores de la Educación (CNTE) en Oaxaca; el cuarto momento, sustenta el perfil de la propuesta epistémica de las zonas de experiencia, problematizando las tensiones y los núcleos de comprensión metodológica de ?otras maneras de investigar?.
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/793
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/20109
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.