Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19877

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDi Leo, Pablo Francisco
dc.creatorDi Leo, Pablo Francisco-
dc.date2010-03-15-
dc.date.accessioned2021-05-03T23:57:48Z-
dc.date.available2021-05-03T23:57:48Z-
dc.date.issued2010-03-15
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19877
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/531
dc.descriptionIn this article I present part of the results of my Social Sciences PhD thesis developed between 2005 and 2008. For the thesis, I used qualitative research techniques and followed the general guidelines for grounded theory to analyze the social experiences of public high schools’ students at Buenos Aires City, Argentina. Out of the several central emergent categories, here I focuse on two of them: a) trust school experiences and b) dialog and transformation school experiences. Based on the analysis and articulation of these categories, I use conceptual tools of contemporary social theory to identify the relations among the experiences and requirements of young people, their search of recognition and the high schools’ potential to become an ethical and subjectivating public space within the current situation of our democratic societies.en-US
dc.descriptionEn el artículo presento parte de los resultados de mi tesis doctoral en Ciencias Sociales, desarrollada entre los años 2005 y 2008. Allí, mediante una estrategia metodológica de tipo cualitativo y siguiendo los lineamientos generales de la teoría fundamentada (grounded theory), analizo las experiencias de jóvenes de escuelas medias públicas de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Entre las diversas categorías centrales emergentes, aquí me centro en dos: a) experiencias escolares de confianza, y b) experiencias escolares de diálogo y transformación. A partir del análisis y articulación de estas categorias y utilizando herramientas conceptuales de la teoría social contemporánea, identifico diversas relaciones entre las experiencias y demandas de los jóvenes, sus búsquedas por el reconocimiento y las potencialidades de la escuela media para constituirse en un espacio público ético-subjetivante en el actual contexto de nuestras sociedades democráticas.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialesen-US
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialeses-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/531/528-
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 31 (2010): No. 31: Subjetividades juveniles, riesgo y creación; 67-100en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 31 (2010): No. 31: Subjetividades juveniles, riesgo y creación; 67-100es-ES
dc.source0188-9273-
dc.titleExperiencias juveniles de confianza, reconocimiento y transformación en escuelas mediases-ES
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 31 (2010): No. 31: Subjetividades juveniles, riesgo y creación; 67-100es_MX
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 31 (2010): No. 31: Subjetividades juveniles, riesgo y creación; 67-100es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.