Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19794

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJáidar Matalobos, Isabel
dc.creatorJáidar Matalobos, Isabel-
dc.date2007-06-11-
dc.date.accessioned2021-05-03T23:57:35Z-
dc.date.available2021-05-03T23:57:35Z-
dc.date.issued2007-06-11
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19794
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/448
dc.descriptionIn the present article two myths are exemplified: Narcissus and Quetzalcoatl, both as a Freud´s notion of Narcissisim and its connection with cultural processes. The image of our own selves as unique and social beings, it is built upon an imaginary process in its cultural and symbolic proportions, starting from the imaginary models of identification in which humanity builds inside a defined space and time. These models are expressed throw religion, myths, as well as in the cultural mirror that reflects our image. From this scenario a tradition is created and transmitted form generation to generation. In cultures as our, the image they have of themselves for a thousand year production has been broken, fragmentized, going under a syncretism and mixed with the symbolic construction form dominant cultures. Creating a vast non cover space of itself, a constant search of a mirror that reflects an image that may deeply show the true cultural and social face.en-US
dc.descriptionEste artículo se ejemplifica con dos mitos: Narciso y Quetzalcóatl noción freudiana del narcisismo y su vinculación con procesos culturales. La imagen de nosotros mismos, como seres singulares y sociales, se construye en un proceso imaginario en sus dimensiones simbólicas-culturales, a partir de los modelos identificatorios imaginarios que construyen la humanidad dentro de un espacio y tiempo definidos; modelos que se plasman en la religión, en los mitos, en el espejo cultural que refleja nuestra imagen, y de ahí se genera la tradición que se transmite degeneración en generación. En culturas como la nuestra, en las cuales se ha roto la imagen de producción milenaria que se tenía de si mismas, se ha fragmentado, sincretizado y mezclado en las construcciones simbólicas de las culturas dominantes. Creando un inmenso vacío de sí mismo, una continua búsqueda de un espejo que refleje una imagen que muestre más el verdadero rostro cultural y social.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialesen-US
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialeses-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/448/445-
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 26 (2007): No. 26: Narcisismo y modernidad; 53-68en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 26 (2007): No. 26: Narcisismo y modernidad; 53-68es-ES
dc.source0188-9273-
dc.titleEl ser en busca de un rostroes-ES
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 26 (2007): No. 26: Narcisismo y modernidad; 53-68es_MX
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 26 (2007): No. 26: Narcisismo y modernidad; 53-68es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.