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dc.contributor.authorJáidar Matalobos, Isabel
dc.creatorJáidar Matalobos, Isabel-
dc.date2007-04-26-
dc.date.accessioned2021-05-03T23:57:32Z-
dc.date.available2021-05-03T23:57:32Z-
dc.date.issued2007-04-26
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19753
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/407
dc.descriptionThis paper deals with different theories in the study of myths. Interpretations of myth were offered earlier in ancient Greece. The development of social sciences in the 19th century, together with ethnological discoveries in the 20th, established the main contours of mythology, the science of myth. Since the Romantics, all study of myth has been enriched; Sir James Frazer and Durkheim talk of ritual and social force of mythology. Levy Bruhl, emphasized the ways myth fulfills common social functions. Claude Lévi- Strauss and other structuralists have compared the formal relations and linguistic patterns in myths throughout the world. One of the most celebrated writers about myth from a psychological standpoint was Sigmund Freud. Freud put forward the idea that symbolic communication does not depend on cultural history alone but also on the workings of the psyche. Thus Freud introduced a transhistorical and biological conception of man and a view of myth as an expression of repressed ideas. Carl Jung extended the transhistorical, psychological approach with his theory of the “collective unconscious” and the archetypes, often encoded in myth, that arise out of it.en-US
dc.descriptionEn este escrito se hace un recorrido por las principales miradas teóricas que, sobre los mitos, han desarrollado notables científicos sociales. Estudio e interpretaciones de los mitos aparecen desde la antigua Grecia Clásica, con Platón y Aristóteles. El desarrollo de las ciencias sociales desde el siglo XIX establece las bases para la mitología, o ciencia de los mitos. Desde los románticos, el estudio de los mitos se ha enriquecido por muchos científicos. Frazer y Durkheim muestran la fuerza ritualista y social de los mitos; Lévy Bruhl enfatiza las funciones sociales del mito. Claude Lévi- Strauss y otros estructuralistas han enfatizado las relaciones estructurales y lingüísticas de los mitos. Se destacan las aportaciones freudianas al estudio de los mitos, que señalan el valor simbólico de los mitos como formación psíquica, así como al representar la expresión de deseos reprimidos, al igual que los sueños. Carl Jung plantea la noción de inconsciente colectivo y de arquetipos.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialesen-US
dc.publisherTRAMAS. Subjetividad y procesos socialeses-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/407/404-
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 23 (2007): No. 23: Otros lugares de la subjetividad; 169-180en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 23 (2007): No. 23: Otros lugares de la subjetividad; 169-180es-ES
dc.source0188-9273-
dc.titlePsicología, psicoanálisis y mitoses-ES
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 23 (2007): No. 23: Otros lugares de la subjetividad; 169-180es_MX
dc.title.alternativeTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 23 (2007): No. 23: Otros lugares de la subjetividad; 169-180es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
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