Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19542

Title: El equipo interdiciplinario en educación especial
Other Titles: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 10 (1996): No. 10: Convergencias y divergencias; 125-146
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No 10 (1996): No. 10: Convergencias y divergencias; 125-146
Authors: Perrés Hamaui, José
Issue Date: 9-May-2007
Publisher: TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales
Description: In this paper we deal with the problem of "low educational achievement" in its possible and necessary interdisciplinary connections. We start then a discussion of epistemological and clinical character. We analyze the different "multidisciplinary interventions" known as multi, inter, pluri and transdisciplinarity and also theoretical and methodological cross way present in each one of these approaches. This analysis of "low educational achievement" (where we also discuss the problem of its diagnosis and clinical approach) is compared with the notion of *'educational failure" Mew under a more psychoanalytical way. Finally we conclude the successes and failures of the interdisciplinary team work in special education. We emphasize the problematic about worthwhile approach to collective work where simplistic disciplinary barriers can be satisfactory overcome
El autor se centra inicialmente en la problemática del llamado bajo rendimiento escolar, en sus posibles y necesarios abordajes interdisciplinarios, para abrir una discusión de carácter epistemológico y clínico. Se analizan así las diferentes perspectivas implicadas en las intervenciones multidisciplinarias, conocidas como multi, inter, pluri y transdisciplinariedad y las encrucijadas teóricas y metodologiítas presentes en cada una de esas aproximaciones. Se encara luego directamente dicha noción de "bajo rendimiento escolar" y los problemas diagnósticos y - suscita para correlacionarla con otra noción: la de fracaso escolar, discutida a partir de un enfoque más psicoanalítico. Todo lo antedicho conduce al desarrollo de las conclusiones donde son cuidadosamente debatidos los alcances y las limitaciones de la labor del equipo interdisciplinario en educación especial, a partir del reconocimiento de la imprescindible necesidad de consolidar esa enriquecedora, aunque difícil, forma de trabajo colectivo y conjunto, donde pueden ser superadas las reductoras barreras disciplinarias.
URI: https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/196
ISSN: 0188-9273
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/19542
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.